/
Preprečevanje pranja denarja in financiranja terorizma
Background

Preprečevanje pranja denarja in financiranja terorizma

Pranje denarja in financiranje terorizma sta resna grožnja stabilnosti in celovitosti delovanja finančnega sektorja države, ogrožata notranji trg in njegovo konkurenčnost, predvsem pa dolgoročno slabita zaupanje domače in tuje javnosti v institute sodobne družbe, ki predstavljajo temelje pravne države.

S ciljem preprečevanja pranja denarja in financiranja terorizma (v nadaljevanju: PPDFT) morajo določeni subjekti, med njimi tudi kreditne in finančne institucije, pri opravljanju svojih dejavnosti izvajati ukrepe, ki so predpisani z Zakonom o preprečevanju pranja denarja in financiranja terorizma (v nadaljevanju ZPPDFT-2) ter spoštovati predpise, ki so sprejeti na njegovi podlagi.

Finančni sektor z vidika PPDFT nadzirajo naslednji organi:

  • Banka Slovenije,

  • Agencija za trg vrednostnih papirjev,

  • Agencija za zavarovalni nadzor in

  • Urad RS za preprečevanje pranja denarja.

Velja načelo, da so nadzorniki, ki so po primarni zakonodaji opredeljeni kot nadzorni organi za posamezne vrste subjektov, pristojni tudi za izvajanje nadzora z vidika PPDFT. Urad pa ima kot centralni organ na področju PPDFT pooblastila za izvajanje nadzora pri vseh zavezancih, kot jih določa ZPPDFT-2.

Področje PPDFT, kljub Enotni bančni uniji in uvedbi Enotnega mehanizma nadzora v letu 2014, ostaja v pristojnosti nacionalnih organov, izvajanje nadzora na področju PPDFT pa je ena ključnih nalog Banke Slovenije, saj je preverjanje upravljanja s tveganji na področju PPDFT del preverjanja celostnega upravljanja s tveganji v subjektih nadzora. O opravljenih dejavnostih na področju PPDFT v Banki Slovenije poročamo Državnemu zboru in javnosti v letnih poročilih.

Informacije, ki jih pridobimo ali izdelamo v Banki Slovenije pri nadzoru področja PPDFT v posameznih subjektih nadzora, so zaupne in jih ne moremo komentirati. Nadzorniške ukrepe objavljamo skladno z zakonom na naših spletnih straneh.

Subjekti nadzora

V Banki Slovenije v skladu z določbami Zakona o preprečevanju pranja denarja in financiranja terorizma (ZPPDFT-2) v povezavi z drugimi zakoni (ZBan-3, ZPlaSSIED) opravljamo nadzor nad izvajanjem določb ZPPDFT-2 pri naslednjih subjektih nadzora:

1. bankah, hranilnicah in podružnicah tujih bank v Republiki Sloveniji,

2. plačilnih institucijah in plačilnih institucijah z opustitvijo,

3. izdajateljih elektronskega denarja in izdajateljih elektronskega denarja z opustitvijo,

4. menjalcih,

5. pravnih in fizičnih osebah pri opravljanju storitev virtualnih valut ali drugih poslov, vključenih v te storitve (t. i. ponudniki storitev virtualnih valut).*

* Od 21. junija 2021 se morajo ponudniki storitev virtualnih valut, ki imajo sedež ali podružnico v Republiki Sloveniji, pred začetkom izvajanja storitev virtualnih valut vpisati v register, ki ga vzdržuje in upravlja Urad RS za preprečevanje pranja denarja.

Register subjektov nadzora

Vpis v Register ponudnikov storitev virtualnih valut

Seznam registriranih ponudnikov storitev virtualnih valut

Pristojnost Evropskega bančnega organa na področju PPDFT

Vodenje, koordinacija in spremljanje prizadevanj v zvezi s PPDFT pri vseh ponudnikih finančnih storitev in pristojnih organih Evropske unije (EU), torej v celotnem finančnem sektorju EU, je izključno v pristojnosti Evropskega bančnega organa (EBA). V skladu s svojim mandatom vodi, usklajuje in spremlja (i) podporo izvajanju robustnih pristopov k nadzoru AML/CFT po vsej EU, (ii) prispeva k izvajanju celostnega pristopa k boju proti pranju denarja in financiranju terorizma ter drugemu finančnemu kriminalu in izvajanju omejevalnih ukrepov ter (iii) zagotavlja strokovno svetovanje zainteresiranim stranem za vzpostavitev učinkovitega novega institucionalnega okvira EU za PPDFT.

Odbor Moneyval in Projektna skupina za finančno ukrepanje (FATF)

Republika Slovenija je članica posebnega odbora strokovnjakov Sveta Evrope za ocenjevanje učinkovitosti sistemov preprečevanja pranja denarja in financiranja terorizma Moneyval. Ta izvaja periodična vzajemna ocenjevanja svojih držav članic – v kolikšni meri je posamezna država skladna s priporočili, ki jih izdaja posebna Projektna skupina za finančno ukrepanje (angl. Financial Action Task Force on Money Laundering; v nadaljevanju: FATF). Omenjena skupina je bila ustanovljena na pobudo najrazvitejših držav sveta, ki so bile združene v skupini G7, kot odziv na zaznana tveganja v povezavi s pranjem denarja. FATF je sčasoma prerasel v globalno projektno skupino, ki prek različnih regionalnih podskupin deluje po vsem svetu, njeno glavno poslanstvo pa sta izdaja priporočil za boj proti pranju denarja in financiranju terorizma ter skrb za učinkovito uveljavitev predpisanih ukrepov.

Peti krog ocenjevanja Republike Slovenije je potekal leta 2016, poročilo ocenjevanja Slovenije je bilo sprejeto na 53. plenarnem zasedanju Moneyval maja 2017. Šesti krog poteka v letu 2025.

Pogosta vprašanja in odgovori