/
Nadzorniške prakse, postopki in ukrepi
Background

Nadzorniške prakse, postopki in ukrepi

Da bi zagotovili na tveganju temelječ, sorazmeren, strog, usklajen in dosleden pristop k nadzoru bank, se vsako leto določi vrsta ključnih nadzorniških dejavnosti za spremljanje tveganj in odpravljanje pomanjkljivosti bank. Načrtovanje nadzorniških dejavnosti je dvostopenjski proces, ki vključuje strateško in operativno načrtovanje.

V okviru strateškega načrtovanja v Banki Slovenije v sodelovanju z Evropsko centralno banko (ECB) opredelimo strateške cilje, ki jih bo bančni nadzor zasledoval v naslednjih treh letih, da bi obvladoval ugotovljene ključne ranljivosti. Na podlagi strateških ciljev se določijo težišča nadzorniških dejavnosti za naslednjih 12 do 18 mesecev ter ključne nadzorniške dejavnosti in njihova pogostost za spremljanje tveganj in odpravljanje pomanjkljivosti bank.

Operativno načrtovanje izvajajo skupne nadzorniške skupine (Joing supervisory team, JST) oziroma za manj pomembne banke nadzorniki Banke Slovenije. Na operativni ravni se pripravijo t. i. letni nadzorniški programi dela (angl. Supervisory Examination Programme, v nadaljevanju SEP), ki opredeljujejo ključne operativne naloge in dejavnosti, vključno z okvirnimi časovnimi okviri in cilji, ki jih izvajajo nadzorniki odgovorni za nadzor posamezne banke. SEP se izdela in izvaja za vsako posamezno banko, z možnimi vmesnimi spremembami oziroma prilagoditvami.

V Banki Slovenije skupaj z ECB svojo nadzorniško vlogo izvajamo tako, da:

  • izdajamo in odvzemamo dovoljenja za opravljanje bančnih storitev;

  • ocenjujemo primernost kandidatov za člane upravljalnih in nadzornih organov;

  • spremljamo skladnost bank z bonitetnimi standardi (izvajamo nadzorniške preglede, inšpekcijske preglede na kraju samem in preiskave);

  • ocenjujemo pridobitve in odsvojitve kvalificiranih deležev;

  • določamo kapitalske zahteve;

  • razvijamo sisteme in postopke za spremljanje dejavnosti na trgu in odkrivamo neskladnosti ponudnikov finančnih storitev;

  • izdajamo usmeritve in navodila za izboljšanje bančnega nadzora, da sledi spremembam na finančnih trgih;

  • zagotavljamo podporo razvoju domači zakonodaji in izvajanju predpisov Evropske unije (EU) ter mednarodnih standardov.

Sestavni del rednega nadzora je letni proces celostnega nadzorniškega pregledovanja in ovrednotenja tveganj posamične banke oziroma hranilnice – SREP (angl. Supervisory Review and Evaluation Process). V okviru SREP ECB in Banka Slovenije analizirata poslovni model vsake banke, ocenita primernost upravljavske strukture, tveganja, povezana s poslovanjem, in učinkovitost obvladovanja tveganj.

Rezultat procesa SREP je skupna ocena SREP, ki je izhodišče za določitev dodatne kapitalske zahteve (P2R) poleg regulatorno zahtevanega kapitala in morebitne likvidnostne zahteve. V okviru procesa SREP se vsako leto določi tudi napotek o dodatno potrebnem kapitalu (P2G), ki sicer temelji na rezultatih stresnega testa. Sestavni del procesa SREP je tudi določitev morebitnih kvalitativnih ukrepov, ki izhajajo iz ugotovitev, pridobljenih iz vseh dejavnosti v SREP.

Več informacij o SREP je na voljo na spletnih straneh ECB.

Letno pismo bankam in hranilnicam

Svet Banke Slovenije enkrat letno obravnava in sprejme sistematični pregled aktualnih trendov v gospodarskem in bančnem okolju ter usmeritve za bančni sistem. O tem guverner Banke Slovenije pisno seznani banke in hranilnice v obliki pisma bankam in hranilnicam.

Stresni testi

V Banki Slovenije v skladu s 100. členom direktive CRD IV izvajamo letne stresne teste, ki so del rednih nadzorniških dejavnosti. Ugotovitve stresnih testov so eden od vhodnih parametrov v vsakoletnem procesu celostnega nadzorniškega pregledovanja in ovrednotenja tveganj – procesu SREP posamične banke oziroma hranilnice. Na podlagi procesa SREP se v banki oziroma hranilnici ocenijo tveganja in se ji, v primeru visoke izpostavljenosti posameznim ali vsem bančnim tveganjem, izdajo ustrezni nadzorniški ukrepi.

Člen 100, Nadzorniško stresno testiranje

  1. Pristojni organi v institucijah, ki jih nadzorujejo, izvajajo po potrebi, vendar vsaj enkrat letno, nadzorniške stresne teste v podporo procesu pregledovanja in ovrednotenja iz člena 97.

  2. EBA izda smernice v skladu s členom 16 Uredbe (EU) št. 1093/2010 in tako zagotovi, da pristojni organi pri izvajanju letnih nadzorniških stresnih testov uporabljajo skupne metodologije.

Ocena občutljivosti bank na skrajne makroekonomske razmere

Bančni nadzorniki s stresnimi testi na podlagi različnih teoretičnih scenarijev ocenjujemo občutljivost bančnih tveganj in kazalnikov poslovanja za posamezno banko za (praviloma triletno) obdobje poslovanja v prihodnosti. Skupni končni rezultat izmerjene občutljivosti je izražen v razmerju s kapitalsko ustreznostjo banke. Z nastankom zadnje finančne krize stresni testi skupaj s predhodno izvedenim pregledom kakovosti aktive (angl. asset quality review ‒ AQR) postajajo tudi merilo za ovrednotenje potrebnih dokapitalizacij bank.

Vseevropski stresni testi

Znotraj EU je s prakso izvajanja rednih vseevropskih stresnih testov začel Odbor evropskih bančnih nadzornikov (CEBS) že v letu 2009, nadaljuje pa jih njegova naslednica Evropska bančna agencija (EBA). Vključene so izbrane največje, najbolj pomembne sistemsko pomembne banke evrskega območja (med temi ni slovenskih bank) oziroma je pokrit reprezentativen del evropskega bančnega trga.

Rezultati pregledov bank po letih