Povzetek
Po zadnjih podatkih se je v Sloveniji v tretjem četrtletju gospodarska aktivnost nadalje okrepila, vendar manj kot četrtletje prej, pri čemer industrijska proizvodnja ostaja šibka. Inflacija se je ob koncu četrtletja nekoliko umirila.
Po šibki gospodarski rasti evrskega območja v drugem četrtletju naj bi se rast BDP v tretjem četrtletju nadaljevala. To nakazuje kazalnik PMI, ki se je septembra nekoliko zvišal, predvsem zaradi izboljšanja razmer v Nemčiji in Španiji, medtem ko se je v Franciji krčenje poglobilo. Rast v storitvenih dejavnostih je bila močnejša od pričakovane, medtem ko je kazalnik za predelovalne dejavnosti znova zašel v območje krčenja, kjer je – z izjemo avgusta – že dobra tri leta. Evrska inflacija je bila septembra 2,2-odstotna.
ECB je septembra drugič zapored ohranila ključne obrestne mere nespremenjene. Nasprotno je Fed septembra znižal ključno obrestno mero za 0,25 odstotne točke, na koridor med 4,00 in 4,25 %, ob zaznanem poslabšanju stanja na ameriškem trgu dela. Iz trenutnih vrednosti obrestnih zamenjav je razvidno, da tržni udeleženci do septembra 2026 pričakujejo štiri do pet dodatnih znižanj ključne obrestne mere Fed za 25 bazičnih točk, prav tako v istem obdobju ni izključeno dodatno znižanje ključnih obrestnih mer ECB.
Dogajanje na mednarodnih finančnih trgih je bilo od začetka septembra razmeroma stabilno kljub prekinitvi financiranja ameriške vlade. Zahtevane donosnosti ameriških in nemških državnih obveznic so upadle zaradi selitve vlagateljev v varnejše naložbe po nedavni napovedi dodatnih carin na kitajski uvoz v ZDA. Osrednji svetovni delniški indeksi so se v opazovanem obdobju zvišali ob večinoma spodbudnih gospodarskih podatkih in napovedih povečanih investicij v ameriškem tehnološkem sektorju. Cena zlata je od začetka septembra močno porasla in dosegla nove rekordne ravni.
Razpoloženje v domačem gospodarstvu se je v tretjem četrtletju nekoliko izboljšalo, po zadnjih podatkih se je nadalje okrepila tudi gospodarska aktivnost, vendar manj kot četrtletje prej. Nakazano je umirjanje rasti potrošnje na domačem trgu, kljub še vedno visoki rasti plač in nizki brezposelnosti. Proizvodnja predelovalnih dejavnosti ostaja šibka in še naprej soočena s stroškovnimi pritiski in nezadostnim tujim povpraševanjem. V gradbeništvu je nasprotno prišlo do močnega obrata rasti, pri čemer je bilo ob močnem učinku osnove medletni pospešek opaziti v vseh segmentih gradnje z izjemo stanovanjske. Kratkoročni napovedni modeli za tretje četrtletje nakazujejo 0,5-odstotno četrtletno rast BDP.
Mednarodna menjava se je v poletnih mesecih upočasnila. Izvoz in uvoz blaga sta bila julija in avgusta medletno nižja, za 3,7 % in 2,8 %, kar je nekoliko več kot v prejšnjem četrtletju. Izvoz storitev je ostal medletno nespremenjen, uvoz teh pa se je povečal za približno 2 %. Enoletni presežek na tekočem računu se je zmanjšal, vendar ostal blizu 3 mrd EUR. Tržni delež slovenskega izvoza na trgu EU se je v prvih sedmih mesecih nekoliko zmanjšal.
Število delovno aktivnih se medletno še naprej znižuje, vendar trg dela ostaja tesen. Stopnja registrirane brezposelnosti je pri 4,5 % nizka, pomanjkanje delavcev pa še vedno veliko. Kljub umirjanju rasti plač ta ostaja visoka, zlasti v javnem sektorju. Realna rast plač presega rast produktivnosti dela, kar poslabšuje stroškovno konkurenčnost gospodarstva.
Inflacija, merjena s HICP, se je septembra umirila na 2,7 %. Znižanje je predvsem posledica izpada učinka osnove pri cenah drugega blaga, kar je povzročilo opazno zmanjšanje njihovega prispevka k skupni inflaciji. Prispevek rasti cen energentov je medtem ostal negativen. Nasprotno rast cen storitev ostaja robustna, 3,8-odstotna in podprta z razmeroma visoko realno rastjo plač. Storitve tako še naprej poganjajo osnovno inflacijo, ki se je septembra umirila na 2,4 %. Glavni dejavnik skupne inflacije so sicer že od julija cene hrane, ki so bile septembra v medletni primerjavi višje za 6,4 %.
Primanjkljaj države se bo po načrtih vlade prihodnje leto zvečal na blizu 3 % BDP. To oži prostor za ukrepanje fiskalne politike v primeru novih makroekonomskih šokov. V enem letu do junija 2025 se je primanjkljaj države povečal na 1,7 % BDP. Rast prihodkov se je ob šibki gospodarski aktivnosti umirila, medtem ko izdatke višajo plačna reforma, socialna nadomestila in investicije. Ob nadaljnjem izvajanju plačnega dogovora in krepitvi obrambnih izdatkov naj bi se primanjkljaj države prihodnje leto povzpel na 2,8 % BDP. Izdatke države bo ob uveljavitvi povečala tudi sprejeta pokojninska reforma, ki pa dolgoročno izboljšuje vzdržnost pokojninskega sistema. Na javnofinančno sliko bodo v prihodnih dveh letih močno vplivale strukturne reforme v pripravi oziroma izvajanju, investicijska aktivnost in izdatki za obrambo.
1Mednarodno okolje
Svetovna gospodarska rast se septembra nadaljuje z zmernimi obeti kljub povečani negotovosti v ZDA.
Septembrski podatki PMI kažejo, da se rast svetovne gospodarske aktivnosti nadaljuje (slika 1.1). Sestavljeni kazalnik PMI se je septembra sicer rahlo znižal, na 52,4 indeksne točke z 52,9 v avgustu. Povprečna vrednost kazalnika v tretjem četrtletju (52,6) je bila najvišja po drugem četrtletju 2024, kar potrjuje, da se svetovna gospodarska aktivnost še naprej giblje v območju zmerne rasti. Razkorak med predelovalnimi in storitvenimi dejavnostmi se ohranja, pri čemer je rast v storitvenih dejavnostih nekoliko upadla. PMI za predelovalne dejavnosti ostaja na podobni ravni kot predhodni mesec ob nadaljnjem povečanju proizvodnje in novih naročil. Pri tem je zaposlovanje ostalo zadržano, izvozno povpraševanje pa se je zmanjšalo šesti mesec zapored, kar lahko med drugim odraža tudi neugoden vpliv višjih carin.
Med večjimi svetovnimi gospodarstvi najvišjo vrednost sestavljenega kazalnika PMI še naprej dosega Indija z 61,0 indeksne točke. V ZDA se je sestavljeni PMI rahlo znižal na 53,9, kar odraža rahlo upočasnitev rasti tako storitvenih kot predelovalnih dejavnosti. Kljub temu povprečna vrednost sestavljenega kazalnika v tretjem četrtletju ostaja najvišja letos. Na Kitajskem se je PMI zvišal na 52,5 in dosegel najvišjo raven po juniju 2024. Na Japonskem se je zaradi izrazitejšega krčenja industrijske proizvodnje sestavljeni kazalnik znižal na 51,3. V Združenem kraljestvu sestavljeni PMI pri 50,1 kaže stagnacijo gospodarstva in najnižjo vrednost kazalnika v petih mesecih, predvsem zaradi krčenja v predelovalnih dejavnostih in šibke rasti storitev.
V ZDA negotovost vzbuja ponovno začasno prenehanje delovanja vladnih agencij, saj kongres do konca proračunskega leta (30. septembra) ni sprejel zakona o financiranju. To bi lahko kratkoročno negativno vplivalo na gospodarstvo, vendar se pričakuje, da se izgubljena rast večinoma nadomesti po koncu prekinitve.[1],[2]
Oktobrske napovedi IMF predvidevajo stabilno 3,2-odstotno svetovno gospodarsko rast v letošnjem in 3,1-odstotno rast v naslednjem letu. Rast BDP v ZDA naj bi letos znašala 2,0 %, v Združenem kraljestvu 1,3 %, v Indiji 6,6 %, na Kitajskem 4,8 % in v Rusiji 0,6 %.
Slika 1.1: Kazalnik nabavnih managerjev (JPMorgan PMI) – svetovno gospodarstvo
Vir: Bloomberg. Zadnji podatek: september 2025.
Gospodarska rast v evrskem območju se po kazalniku PMI nadaljuje, pri čemer storitvene dejavnosti ostajajo njen glavni dejavnik.
Gospodarstvo evrskega območja se je v drugem četrtletju okrepilo za 0,1 % glede na prejšnje četrtletje. Rast je bila podkrepljena predvsem s spremembami zalog, katerih prispevek je znašal 0,5 odstotne točke, ter z zasebno in državno potrošnjo, ki sta prispevali vsaka po 0,1 odstotne točke, medtem ko sta bila prispevka izvoza in investicij v osnovna sredstva negativna pri –0,2 oziroma –0,4 odstotne točke. Gledano po proizvodni strani je večina rasti izhajala iz storitvenih dejavnosti, ki so se povečale podobno kot v prvem četrtletju.
Glede na sestavljeni kazalnik PMI se je rast gospodarske aktivnosti v evrskem območju ob koncu tretjega četrtletja nadaljevala (slika 1.2, levo). Sestavljeni indeks PMI je septembra z 51,2 indeksne točke ostal na najvišji ravni po maju 2024. Rast je bila podprta predvsem z izboljšanjem razmer v Nemčiji in Španiji, medtem ko se je v Franciji krčenje poglobilo. Kazalnik za storitvene dejavnosti se je okrepil nekoliko močneje, in sicer na 51,3 indeksne točke z avgustovskih 50,5, s čimer je presegel pričakovanja. Rast storitvenih dejavnosti je bila najhitrejša po januarju letos, kazalnik pa ostaja v območju rasti četrti mesec zapored. Nasprotno se je proti pričakovanjem kazalnik za predelovalne dejavnosti znova znašel v območju krčenja pri 49,8 indeksne točke. Ta se tako, z izjemo kratkotrajnega izboljšanja v avgustu, krči že od junija 2022. Za prihodnje obete je najbolj zaskrbljujoč nadaljnji padec novih naročil, zlasti zaradi zmanjšanega tujega povpraševanja.
Podobno gibanje kaže tudi indeks gospodarskega razpoloženja Evropske komisije, ki se je septembra zvišal na 95,5 točke in bil nekoliko nad tržnimi pričakovanji (slika 1.2, desno). K rahlemu izboljšanju so prispevala ugodnejša pričakovanja v industriji, storitvah in med potrošniki, medtem ko se je zaupanje v trgovini na drobno poslabšalo, v gradbeništvu pa ostalo nespremenjeno. Zmerni optimizem glede okrevanja gospodarstva potrjuje tudi rahlo povišanje kazalnika gospodarskega razpoloženja ZEW septembra, ki je bilo nad pričakovanji. Oktobra je kazalnik nekoliko upadel, predvsem zaradi razmer v Franciji.
Po septembrskih napovedih ECB naj bi gospodarska rast v evrskem območju letos znašala 1,2 %, kar je za 0,3 odstotne točke več kot v junijskih napovedih Evrosistema, predvsem zaradi ugodnejših izhodišč in boljših izidov v prvi polovici leta. V letu 2026 se pričakuje nekoliko počasnejša 1,0-odstotna rast zaradi šibkejšega tujega povpraševanja, višjih carin in močnejšega evra. V letu 2027 naj bi se rast ponovno okrepila, na 1,3 %. Oktobrske napovedi IMF za letošnje leto napovedujejo enako rast kot napovedi ECB, za naslednje leto pa višjo za 0,1 odstotne točke.
Slika 1.2: Kazalniki gospodarskih gibanj v evrskem območju
Vir: Eurostat, Bloomberg, preračuni Banke Slovenije. Zadnji podatek: september 2025.
Evrska inflacija tudi septembra pri 2,2 % ostaja blizu ciljne vrednosti denarne politike.
Medletna rast cen v evrskem območju, merjena s HICP, se je septembra rahlo okrepila na 2,2 %, potem ko je bila v preteklih treh mesecih stabilna pri 2,0 % (slika 1.3, levo). Krepitev izhaja predvsem iz cen energentov, ki so bile medletno nižje le za 0,4 %, avgusta pa za 2,0 %. Povišanje prispevka je večinoma posledica učinka osnove, saj so bili na mesečni ravni energenti cenejši, kar glede na dostopne podatke ni izhajalo iz goriv, temveč iz preostalih energetskih komponent.
Osnovna inflacija, tj. inflacija, merjena brez cen energentov in hrane, je bila septembra že petič zapovrstjo 2,3-odstotna. Ta prikriva rahlo okrepitev rasti cen storitev na 3,2 % (avgusta 3,1 %) kljub umirjanju rasti stroškov dela in vse počasnejši rasti aktivnosti v segmentu storitev. Ob tem kazalniki ECB glede prihodnjih plačnih gibanj[3] nakazujejo zmanjševanje plačnih pritiskov v drugi polovici leta, kar bi lahko umirilo vztrajno povišano rast storitev. Rast cen neenergetskega industrijskega (v nadaljevanju drugega) blaga ostaja šibka in nespremenjena glede na avgust (0,8 %).
Rast cen hrane se je znižala na 3,0 % (avgusta 3,2 %), kar v celoti izhaja iz cen nepredelane hrane. Njeno gibanje odraža dvoje – negativen učinek osnove in tekoče povišanje cen, ki je bilo nižje od siceršnjih, tipičnih septembrskih gibanj.[4] V Sloveniji je bila rast cen hrane več kot dvakratnik evrske (slika 1.3, desno). Pregled po podkomponentah kaže, da razlike izhajajo zlasti iz domačega preseganja rasti cen v skupinah meso, olja in maščobe ter brezalkoholne pijače.[5]
Septembra je inflacija petnajstih članic presegala povprečje evrskega območja. Najnižja je bila na Cipru (0,0 %), najvišja pa v Estoniji (5,2 %).
Slika 1.3: Gibanje cen v evrskem območju in razčlenitev razlike do slovenske inflacije
Vir: Eurostat, ECB. Zadnji podatek: september 2025.
2Denarna politika in finančni trgi
V Evrosistemu smo septembra ohranili obrestno mero za odprto ponudbo mejnega depozita pri 2,00 %, medtem ko je Fed znižal ključno obrestno mero na koridor med 4,00 % in 4,25 %.
Ob stabilnosti inflacije in njenih obetov smo v Evrosistemu na septembrskem zasedanju drugič zapored ohranili vse tri ključne obrestne mere nespremenjene. Obrestne mere za odprto ponudbo mejnega depozita, operacije glavnega refinanciranja in odprto ponudbo mejnega posojila ostajajo pri 2,00 %, 2,15 % in 2,40 %.
Fed je na septembrskem zasedanju znižal ključno obrestno mero za 0,25 odstotne točke na koridor med 4,00 % in 4,25 % predvsem zaradi zaznanega poslabšanja stanja na ameriškem trgu dela. Gre za prvo znižanje ključne obrestne mere Fed po decembru 2024.[6] Ključni obrestni meri sta znižali tudi centralni banki Kanade (na 2,50 %) in Norveške (na 4,00 %), medtem ko so ostale ključne obrestne mere nespremenjene na Japonskem (0,50 %), v Združenem kraljestvu (4,00 %) in v Avstraliji (3,60 %).
Pričakovanja glede gibanja ključnih obrestnih mer ECB se v primerjavi z začetkom septembra niso bistveno spremenila, medtem ko tržni udeleženci na srednji rok pričakujejo nekoliko hitrejše zniževanje ključne obrestne mere Fed. To je predvsem posledica zaostrovanja trgovinskih odnosov med ZDA in Kitajsko ter poslabšanja stanja na ameriškem trgu dela ob hkratnih inflacijskih objavah, ki ostajajo nad ciljem Fed, a so bile večinoma skladne s pričakovanji tržnih udeležencev. Iz trenutnih vrednosti obrestnih zamenjav (OIS) je razvidno, da trgi do septembra 2026 ne izključujejo možnosti dodatnega zniževanja ključnih obrestnih mer ECB. Za Fed do septembra 2026 pričakujejo štiri do pet dodatnih znižanj ključne obrestne mere za 25 bazičnih točk, s čimer bi ta dosegla koridor med 2,75 % in 3,00 % oziroma med 3,00 % in 3,50 % (slika 2.1, levo).
Slika 2.1: Terminske krivulje obrestnih zamenjav in zahtevane donosnosti državnih obveznic
Vir: Bloomberg, preračuni Banke Slovenije. Zadnji podatek desno: 16. 10. 2025.
Osrednji svetovni delniški indeksi so ob pretežno spodbudnih gospodarskih podatkih in napovedanih znatnih vlaganjih družb tehnološkega sektorja nadalje rasli. Na rekordno raven se je povzpela tudi cena zlata.
Pod vplivom okrepitve pričakovanj tržnih udeležencev, da bi lahko Fed v prihodnjem letu ključno obrestno mero znižal v večji meri, so se od začetka septembra zahtevane donosnosti ameriških kratkoročnih državnih obveznic znižale za 0,12, dolgoročnih pa za 0,21 odstotne točke (slika 2.1, desno). Njihov padec je zaznamovala objava zmerne avgustovske rasti cen osebne potrošnje (merjene z indeksom PCE, ang. Personal Consumption Expenditures), ki je pomirila skrbi tržnih udeležencev glede pospeševanja inflacije, dodatno pa tudi napoved uvedbe dodatnih carin na uvoz vseh dobrin iz Kitajske. Vpliv iz ZDA se je prenesel tudi na evrske obvezniške trge. Zaradi selitve vlagateljev v varne naložbe so se nekoliko bolj znižale tudi zahtevane donosnosti nemških državnih obveznic, in sicer kratkoročnih za 0,03, dolgoročnih pa za 0,15 odstotne točke. Razlike med zahtevanimi donosnostmi evrskih obveznic z višjim kreditnim tveganjem in nemškimi državnimi obveznicami so v opazovanem obdobju ostale nizke.
Od začetka septembra so se vrednosti osrednjih svetovnih delniških indeksov večinoma zvišale. K rasti so prispevale spodbudne objave gospodarskih podatkov in okrepitev optimizma vlagateljev glede rasti svetovnega tehnološkega sektorja po napovedih znatnih investicij ameriških tehnoloških družb. Rast indeksov je bila prekinjena po okrepitvi naklonjenosti varnejšim naložbam ob zaostrovanju trgovinskih odnosov med ZDA in Kitajsko. Osrednji evropski indeks (STOXX Europe 600) je v tem obdobju pridobil 3,4 % vrednosti in je trenutno pod rekordno ravnjo z začetka oktobra. Podobno sta se zvišala tudi osrednji ameriški indeks (S&P 500) in indeks največjih sedmih ameriških tehnoloških družb (t. i. Magnificent Seven), ki sta 3,3 % oziroma 7,6 % višja kot v začetku septembra (slika 2.2, levo). Tehnološko usmerjeni hongkonški indeks Hang Seng je po napovedi novih ameriških carin močneje upadel, vendar je od začetka septembra kljub temu pridobil 3,2 %.
Slika 2.2: Gibanja delniških indeksov ter evra in dolarja
Vir: Bloomberg, preračuni Banke Slovenije. Zadnji podatek desno: 16. 10. 2025.
Opomba: Na sliki levo Magnificent Seven sestavljajo družbe Alphabet, Amazon, Apple, Meta, Microsoft, Nvidia in Tesla. Na sliki desno indeks DXY meri vrednost USD glede na košarico šestih valut (EUR, JPY, GBP, CAD, SEK, CHF) glede na vrednost trgovinske izmenjave. Največjo utež ima EUR s 57 %. NEER41 prikazuje nominalni efektivni devizni tečaj EUR proti 41 trgovinskim partnericam. Tečaj EUR/USD prikazuje gibanje vrednosti evra v primerjavi z ameriškim dolarjem. Višja vrednost nakazuje močnejši evro.
Vrednost ameriškega dolarja je od začetka septembra rahlo zrasla predvsem zaradi spodbudnih gospodarskih podatkov, v začetku oktobra pa zaradi selitve vlagateljev v varnejše valute. Proti evru je dolar pridobil 0,2 % vrednosti, proti košarici najpomembnejših svetovnih valut pa 0,8 % (slika 2.2, desno). Od začetka septembra se je cena zlata zvišala za 22,7 % zaradi povečane politične negotovosti v ZDA, potem ko je bilo ob koncu septembra prekinjeno financiranje vlade, ter zaostrovanja svetovne trgovinske vojne. Rast so dodatno spodbudila tudi pričakovanja trgov, da bo Fed hitreje zniževal ključno obrestno mero. Cena zlata je trenutno zgodovinsko najvišja (nad 4.200 USD za unčo). Cena nafte Brent se je od začetka septembra znižala za 8,6 % zaradi skrbi vlagateljev glede negativnih posledic trgovinske vojne na svetovno gospodarsko rast ter pričakovanj, da bo skupina OPEC+ ponovno povečala proizvodnjo nafte.
3Domača gospodarska aktivnost
Kazalniki gospodarske klime za tretje četrtletje kažejo krepitev zaupanja med gradbenimi podjetji in dvig proizvodnih pričakovanj v predelovalnih dejavnostih.
Gospodarska klima je v tretjem četrtletju ostala solidna glede na razmere v mednarodnem okolju (slika 3.1, levo). Septembra se je vrednost kazalnika celo zvišala na –1,6 odstotne točke, kar je primerljivo s povprečjem obdobja 2010–2024. V primerjavi s preteklimi meseci se je zaupanje najizraziteje izboljšalo v gradbeništvu, kjer so podjetja poročala o večjem obsegu opravljenih del v zadnjih treh mesecih in rasti skupnih naročil. Ob tem so pričakovala tudi občutno rast zaposlovanja v prihodnjih treh mesecih.
V trgovini na drobno se je zaupanje povzpelo na višjo raven kot v predhodnih mesecih. K temu so prispevale manjše zaloge, pričakovanja o nadaljnjem zviševanju prodajnih cen in anketno izražen manjši padec prodaje kot prejšnje mesece. Zaupanje v storitvenih dejavnostih je ostalo razmeroma visoko, čeprav je septembra rahlo upadlo glede na prejšnje mesece. Ocene povpraševanja in pričakovanega zaposlovanja so bile še naprej ugodne, hkrati pa so storitvena podjetja pričakovala nekoliko počasnejšo rast cen kot v prvem polletju.
V predelovalnih dejavnostih je raven zaupanja ostala pod dolgoletnim povprečjem, vendar je bila najvišja po februarju 2023. Manjše izboljšanje razpoloženja je predvsem posledica boljših pričakovanj glede proizvodnje. Podjetja so septembra v primerjavi z avgustom ugodneje ocenila tudi obseg trenutne proizvodnje. Ta podkazalnik je dosegel najvišjo vrednost po novembru 2022. Nasprotno naj bi se nadaljevale težave s šibkim povpraševanjem, saj so ocene izvoznih in skupnih naročil ostale nizke.
Med potrošniki se je zaupanje septembra nekoliko izboljšalo in se približalo povprečju obdobja 2010–2024. Kljub temu so izrazili zaskrbljenost glede gospodarskih razmer in inflacije v naslednjih 12 mesecih, kot visoko so ocenili tudi preteklo zvišanje cen (slika 3.1, desno). Nadpovprečno ugodno pa so ocenili svoje trenutno finančno stanje, nagnjenost k večjim nakupom in finančno stanje v preteklih 12 mesecih.
Slika 3.1: Kazalniki gospodarske klime
Vir: SURS, preračuni Banke Slovenije. Zadnji podatek: september 2025.
Proizvodnja v predelovalnih dejavnostih je v tretjem četrtletju ostala razmeroma šibka, trošenje na domačem trgu se je umirilo, gradbena dejavnost pa pospešila.
Skupna aktivnost predelovalnih dejavnosti še naprej odraža poslabšanje stroškovne konkurenčnosti izvoznikov in težave s tujim povpraševanjem (več o gibanju konkurenčnosti slovenskega gospodarstva glej v okvirju 5.1). Tekoča gibanja so letos šibka, medletno pa je bila avgusta proizvodnja manjša za 1,6 %.[7] S padcem proizvodnje se je avgusta soočalo 14 od 21 panog z dosegljivimi podatki, razkorak med panogo z največjim padcem in najvišjo rastjo pa je znašal 78,4 odstotne točke. Letos do avgusta je bila proizvodnja predelovalnih dejavnosti medletno manjša za 1,2 %, ponovno z velikimi razlikami med panogami. Po tehnološki intenzivnosti je uspelo povečati proizvodnjo le visokotehnološki skupini, kar kaže na naraščajočo vlogo farmacevtske panoge pri poganjanju gospodarske rasti. Še manj ugodne so razmere v celotni industriji, saj se proizvodnja v energetiki vsaj po mesečnih podatkih močno zmanjšuje že od leta 2020 (slika 3.2, levo).
V gradbeništvu se je aktivnost v poletnih mesecih močno povečala v vseh segmentih gradnje z izjemo stanovanjske. Medletni obrat rasti se je ob močni mesečni dinamiki začel maja, avgusta pa je bila aktivnost že za 25,2 % večja kot pred letom. To kaže ohranjanje visoke nihajnosti v tej dejavnosti, tudi zaradi močnega učinka osnove, ki je bil najizrazitejši ravno avgusta. Najmočnejši obrat je bil prisoten pri inženirskih objektih in nakazuje pospešek gradnje infrastrukturnih (cestnih) projektov, kjer imajo običajno osrednjo vlogo država oziroma z njo povezana podjetja (slika 3.2, levo).
Še naprej kljub nizki osnovi medletno zaostaja aktivnost v gradnji stanovanjskih stavb. Avgusta je bila nižja za 9,3 % (slika 3.2, levo). Razmere so z vidika kupne moči prebivalstva vse bolj neugodne, saj so se cene stanovanjskih nepremičnin od zadnjega četrtletja 2015 do letošnjega drugega četrtletja po podatkih SURS zvišale za 112,1 %, sredstva na zaposlenega po nacionalnih računih pa v istem obdobju le za 66,8 %. Močnejšega povečanja ponudbe stanovanjskih nepremičnin v naslednjih nekaj letih ni pričakovati, saj število novih gradbenih dovoljenj kljub manjši rasti letos ostaja razmeroma nizko, še nižja kot lani pa je pripadajoča površina stavb.
Prvi dosegljivi realni podatki za celotno tretje četrtletje nakazujejo upočasnitev potrošnje na domačem trgu. Medletno povečanje vrednosti kartičnih plačil in dvigov na bankomatih ter davčno potrjenih računov je bilo šibkejše kot v drugem četrtletju kljub septembrskemu pospešku na 4,9 % oziroma 3,5 % (slika 3.2, desno). Po podatkih o obsegu prodaje v trgovini in drugih zasebnih storitvah je bil julij neugoden, saj je skupna prodaja mesečno upadla za 0,7 %, medletno pa za 0,2 % (slika 3.2, levo). Takšna gibanja so nekoliko presenetljiva, saj razmere na trgu dela ostajajo ugodne z vidika zasebne potrošnje, prav tako je bil letošnji julij turistično najbolj obiskan do zdaj. Kljub temu je bilo medletno povečanje obsega prodaje v trgovini julija šibko, le 0,6-odstotno, v gostinstvu pa so prihodki celo stagnirali. Ob zelo visokih cenah se je nadaljevalo medletno padanje prihodkov v dejavnosti poslovanja z nepremičninami, potrošniki pa so še naprej več trošili za nakupe avtomobilov.
Slika 3.2: Kazalniki gospodarske aktivnosti
Vir: SURS, Bankart, FURS, preračuni Banke Slovenije. Zadnji podatek desno: september 2025.
Opomba: Na sliki levo so medletne spremembe za industrijo in gradbeništvo prikazane za avgust, za zasebne storitve pa za julij.
Okvir 3.1: Modelska ocena rasti za tretje četrtletje
Povprečna ocena nabora kratkoročnih napovednih modelov nakazuje 0,5‑odstotno četrtletno rast BDP v tretjem četrtletju.
Trenutna povprečna vrednost kratkoročnih ocen četrtletne rasti BDP za tretje četrtletje znaša 0,5 % (slika 3.1.1, levo). Ocena odraža nekoliko ugodnejša tekoča gibanja anketnih kazalnikov. Septembra je bilo gospodarsko razpoloženje za 1,6 odstotne točke boljše kot julija. Največje izboljšanje je bilo zaznano v predelovalnih dejavnostih (za 0,8 odstotne točke), sledilo je zaupanje med potrošniki (za 0,6 odstotne točke), v gradbeništvu (za 0,3 odstotne točke) in v trgovini na drobno (za 0,2 odstotne točke). Nasprotno je zaupanje v storitvenih dejavnostih upadlo (za 0,3 odstotne točke).
Večina pomembnejših kazalnikov gospodarske aktivnosti je trenutno na voljo le za julij, z izjemo industrijske proizvodnje, ki je znana tudi že za avgust. Potem ko se je ta julija okrepila za 2,1 %, se je avgusta zmanjšala za 0,6 %. Precejšen upad je bil zaznan pri oskrbi z električno energijo, plinom in paro (za 16,4 %), manjši pa v rudarstvu (za 1,3 %). V predelovalnih dejavnostih se je avgusta proizvodnja nadalje rahlo povečala (za 0,3 %). Julija je bila prav tako dosežena večja aktivnost v gradbeništvu, kjer se je vrednost opravljenih gradbenih del povečala za 9,9 %. Povečanje je bilo široko osnovano, najizrazitejše pri gradnji inženirskih objektov (za 18,5 %). Nasprotno je bil julija zaznan 0,7-odstotni mesečni upad skupnega obsega prodaje v storitvenih dejavnostih in trgovini. V storitvenih dejavnostih je upad aktivnosti znašal 1,0 %, v trgovini pa 0,3 %.
Slika 3.1.1: Modelska ocena kratkoročne gospodarske rasti
Vir: SURS, preračuni Banke Slovenije.
Opomba: Na sliki levo so prikazane modelske ocene četrtletne rasti BDP. Zlati interval predstavlja vrednosti med 25. in 75. percentilom vseh ocen, zeleni pa interval med najnižjo in najvišjo oceno. Črta predstavlja povprečno modelsko oceno četrtletne rasti BDP za tretje četrtletje 2025. Na sliki desno je prikazana porazdelitev modelskih ocen četrtletne rasti BDP v tretjem četrtletju 2025. Navpična zlata črta prikazuje mediano, rdeča pa povprečje vseh ocen. Relativna frekvenca predstavlja delež modelov, ki ocenjujejo določeno rast v celotnem naboru modelov. Datum ocene: 15. 10. 2025.
Trenutni nabor informacij visokofrekvenčnih kazalnikov se odraža tudi v histogramu porazdelitve napovedi (slika 3.1.1, desno). Razpon kratkoročnih ocen, izračunan na podlagi 25. in 75. percentila porazdelitve, trenutno znaša med 0,2 % in 0,8 %.
Od oktobra 2025 naprej je modelska ocena kratkoročne gospodarske rasti na voljo tudi na spletni strani Banke Slovenije. Ocena se posodablja tedensko, praviloma vsak petek dopoldne.
Okvir 3.2: Vpliv revizije lanskih podatkov na letošnjo rast BDP
Uskladitev četrtletnih podatkov BDP z letnimi kaže nevtralen učinek na letošnjo rast gospodarske aktivnosti.
Po objavi revidiranih letnih podatkov BDP in glavnih podkomponent za leto 2024 je SURS uskladil še četrtletne podatke omenjenih agregatov[8] (slika 3.2.1, levo). Pri BDP so bile zaznane zanemarljive spremembe tako v učinku prenosa rasti iz preteklega leta kot v prispevku rasti znotraj tekočega leta. Učinek prenosa lanske rasti BDP ostaja enak predhodnemu, in sicer 0,3 odstotne točke, kljub manjšim spremembam četrtletnih rasti v prvem polletju 2025 ostaja enak tudi prispevek tekočega leta, tj. –0,2 odstotne točke. Skupni učinek revizij preteklih četrtletnih podatkov na rast BDP v letu 2025 je tako nevtralen.
Slika 3.2.1: Učinek revizije lanskih podatkov na rast BDP in glavnih podkomponent v letu 2025
Vir: SURS, preračuni Banke Slovenije.
Pri glavnih podkomponentah BDP so učinki revizij na rast v letu 2025 najizrazitejši pri uvozu blaga in storitev, nekoliko manjši pa pri potrošnji države in bruto investicijah v osnovna sredstva (slika 3.2.1, desno). Pri uvozu blaga in storitev ter bruto investicijah v osnova sredstva znašata spremembi –0,5 oziroma –0,2 odstotne točke in sta večinoma posledica manjšega prispevka rasti znotraj tekočega leta. Pri potrošnji države sprememba v višini –0,2 odstotne točke izhaja iz manjšega učinka prenosa rasti iz preteklega leta. Zasebna potrošnja in izvoz blaga in storitev sta dosegla le manjše spremembe skupnega učinka.
4Trg dela
Število zaposlenih se zmanjšuje, vendar trg dela ostaja tesen.
Število delovno aktivnih oseb se je avgusta medletno zmanjšalo za 0,4 %, na 938.175 (slika 4.1, levo). Upad je bil najbolj izrazit v zasebnem sektorju, zlasti v predelovalnih dejavnostih, kjer se je število zaposlenih zmanjšalo za 1,8 %. Na zmanjševanje zaposlenosti vplivata predvsem ohlajanje gospodarske aktivnosti in upokojevanje. Podjetja pomanjkanje domače delovne sile še naprej rešujejo z zaposlovanjem tujcev, katerih število med delovno aktivnimi vztrajno narašča; njihov delež je julija dosegel 15,8 %. Kljub umirjanju zaposlovanja anketni kazalniki še naprej kažejo razmeroma ugodno sliko, saj so bila septembra pričakovanja podjetij glede prihodnjega zaposlovanja v vseh dejavnostih pozitivna (slika 4.1, desno).
Slika 4.1: Delovno aktivni, brezposelni in pričakovano zaposlovanje
Vir: SURS, ZRSZ, preračuni Banke Slovenije. Zadnji podatek levo: registrirano brezposelni – september 2025, delovno aktivni – avgust 2025, zadnji podatek desno: september 2025.
Trg dela ostaja tesen. Število registrirano brezposelnih je bilo septembra pri 43.944, kar je 0,2 % več kot v istem obdobju lani. Stopnja registrirane brezposelnosti se julija medletno ni spremenila in ostaja nizka pri 4,5 %. Po večletnem zmanjševanju se je število brezposelnih očitno stabiliziralo pri nekaj več kot 40 tisoč osebah. Tesnost razmer na trgu dela potrjujejo tudi anketni kazalniki o pomanjkanju delovne sile, ki v vseh dejavnostih vztrajajo pri visokih ravneh in se medletno niso bistveno spremenili.
Rast plač ostaja robustna, predvsem zaradi gibanj v javnem sektorju.
Povprečna bruto plača je bila julija medletno višja za 5,8 %, kar sicer predstavlja najnižjo rast letos. Na ohranjanje razmeroma visoke rasti plač pomembno vpliva javni sektor.[9] V zasebnem sektorju se rast namreč že več mesecev giblje okoli 5 %, julija je znašala 5,2 %, medtem ko je bila v javnem sektorju še vedno precej višja. Po izraziti rasti v prvi polovici leta, ko je v povprečju dosegala skoraj 12 %, se je julija umirila na 6,9 % (slika 4.2, levo), kar večinoma pripisujemo izteku učinka uskladitve plač z inflacijo v juniju 2024.[10]
Ob visoki nominalni rasti se nadaljuje tudi realna rast plač, ki je julija znašala 2,9 %. Močna realna rast plač, prisotna že od leta 2023, presega realno rast produktivnosti dela, kar slabša stroškovno konkurenčnost podjetij (več o gibanju konkurenčnosti slovenskega gospodarstva glej v okvirju 5.1). V zasebnem sektorju je bila povprečna plača v primerjavi z letom 2019 realno višja za približno 13 %, medtem ko je produktivnost dela v istem obdobju porasla za približno 7 % (slika 4.2, desno).
Slika 4.2: Rast plač in produktivnosti dela
Vir: SURS, preračuni Banke Slovenije. Zadnji podatek levo: julij 2025, inflacija – september 2025, zadnji podatek desno: julij 2025.
Opomba: Realne vrednosti so izračunane z BDP deflatorjem.
5Tekoči račun plačilne bilance
Poleti se je nadaljeval nominalni upad blagovne menjave iz drugega četrtletja, upočasnila se je tudi medletna rast storitvene menjave.
Po podatkih plačilne bilance je bil nominalni blagovni izvoz julija in avgusta skupaj medletno manjši za 3,7 %. To je nekoliko večji padec kot v prejšnjem četrtletju, ko je izvoz ostal na podobnih ravneh kot pred letom (–0,5 %). Upad je bil predvsem posledica nižje prodaje na trgih evrskega območja, kjer sta izstopali Hrvaška in Nemčija, ter v nekaterih državah zunaj EU (zlasti v Švico in ZDA).[11] Pregled po proizvodih (po podatkih SURS) kaže, da je bil manjši predvsem izvoz železa in jekla. Ob tem je bil dosežen šibkejši re-eksport, tj. izvoz predhodno uvoženih naftnih derivatov in elektrike. Zmanjšanje celotnega izvoza blaga je nekoliko ublažil okrepljen izvoz cestnih vozil, transportne opreme in živil.
Upad nominalnega blagovnega uvoza je po plačilnobilančnih podatkih znašal 2,8 %. To je nekoliko več kot v drugem četrtletju (–1,8 %) in predvsem posledica manjšega uvoza kemičnih proizvodov in transportne opreme. Večji upad uvoza sta blažila uvoz nemonetarnega zlata in kovinskih izdelkov. Po namenu uporabe je bil manjši predvsem uvoz proizvodov za investicije (–7,2 %), kar sovpada s šibkejšo investicijsko aktivnostjo podjetij. Geografsko gledano je bil manjši predvsem uvoz iz članic evrskega območja (–4,1 %), največ iz Italije in Nemčije.
Močno se je upočasnila tudi medletna rast nominalne storitvene menjave. Izvoz storitev je ostal v povprečju julija in avgusta medletno približno nespremenjen (–0,1 %), kar je precej manj od 6-odstotne rasti v prejšnjem četrtletju. To je predvsem posledica upada izvoza transportnih in ostalih poslovnih storitev (–7,4 % in –7,9 %) ter krčenja izvoza gradbenih storitev (–9,1 %), ki upada že od marca lani. Večje poslabšanje je preprečil izvoz zavarovalnih in pokojninskih storitev, ki se je več kot podvojil, predvsem v Italijo.
Uvoz storitev je bil nasprotno medletno večji za 2,0 %, kar je le nekoliko manj kot v drugem četrtletju (2,8 %). K rasti je prispeval razmeroma močan uvoz večine kategorij storitev, razen transportnih in gradbenih, ki se je zmanjšal za 14,4 % oziroma 10,5 %. Najbolj je izstopal uvoz zdravstvenih storitev ter državnega blaga in storitev,[12] ki se je medletno več kot potrojil.
Enoletni presežek na tekočem računu se je nekoliko zmanjšal, vendar je avgusta ostal blizu 3 mrd EUR.
Presežek tekočega računa plačilne bilance je v enem letu do avgusta znašal skoraj 3 mrd EUR oziroma le 110 mio EUR manj kot pred letom (slika 5.1, levo). K presežku je še naprej največ prispevala storitvena menjava, ki je dosegla 3,7 mrd EUR. Saldo blagovne menjave je znašal 350 mio EUR in je bil medletno manjši za nekaj več kot 90 mio EUR, kljub temu pa ostaja na letni ravni pozitiven od avgusta 2023. K temu so prispevali predvsem presežki v menjavi blaga z Rusijo in Hrvaško, medtem ko sta se primanjkljaja v menjavi z Italijo in Avstrijo povečala (slika 5.1, desno).
Presežek tekočega računa še naprej zmanjšuje saldo dohodkov, ki je avgusta na letni ravni dosegel 1,1 mrd EUR primanjkljaja, kar je 9,4 % več kot pred letom. Primanjkljaj primarnih dohodkov je bil sicer manjši za približno tretjino, predvsem zaradi višjih neto dohodkov od kapitala (zlasti lastniškega kapitala in reinvestiranih dobičkov). Nasprotno se je primanjkljaj sekundarnih dohodkov skoraj potrojil, k čemur so prispevali predvsem manjši prejemki iz tekočega mednarodnega sodelovanja z institucijami EU (brez ECB) in drugih tekočih transferov (zlasti odškodnine neživljenjskega zavarovanja).
Slika 5.1: Tekoči račun in saldo blagovne menjave po državah
Vir: Banka Slovenije, preračuni Banke Slovenije. Zadnji podatek: avgust 2025.
Okvir 5.1: Kazalniki zunanje konkurenčnosti
Cenovna in proizvodna konkurenčnost slovenskega gospodarstva sta se v prvih devetih mesecih poslabšali.
Potem ko je ostala cenovna konkurenčnost lani na podobni ravni kot leto prej, je bil njen kazalnik v povprečju prvih devetih mesecev letos za 0,7 % višji (slabši) kot pred letom (slika 5.1.1). K poslabšanju kazalnika je več kot dve tretjini prispevala apreciacija evra do košarice valut trgovinskih partneric, preostanek pa primerjalno višja domača inflacija, pri čemer so se tako tečajna gibanja kot domači cenovni pritiski izraziteje medletno poslabšali v poletnih mesecih in tudi še septembra. Posledično se je poslabšala naša cenovna konkurenčnost do neevrskih partneric. Raven cenovne konkurenčnosti slovenskega gospodarstva je bila v obravnavanem obdobju tudi primerjalno slabša od dolgoletnega povprečja in obdobja pred pandemijo.
V prvih devetih mesecih se je cenovna konkurenčnost poslabšala v večini držav evrskega območja, gibanja pa so bila v primerjavi s slovenskim gospodarstvom slabša pri skoraj dveh tretjinah članic (slika 5.1.1, desno). Posledično smo do teh partneric dosegli izboljšanje cenovne konkurenčnosti. Do poslabšanja je prišlo v vseh srednje in vzhodnoevropskih članicah evrskega območja (CEE), pri tem pa je bilo poslabšanje najmanj izrazito v Sloveniji, najbolj pa v Estoniji, na Hrvaškem in Slovaškem.[13]
Proizvodna konkurenčnost gospodarstva, ki poleg tečajnih gibanj upošteva razmerja cen proizvajalcev do primerljivih cen v partnericah, se je v prvih devetih mesecih poslabšala še nekoliko izraziteje kot cenovna (slika 5.1.2, levo). Njen kazalnik je bil medletno višji (slabši) za 1,3 %. Poslabšanje je bilo prisotno v večini članic evrskega območja, pri čemer je bilo v Sloveniji nadpovprečno. Posledično se je proizvodna konkurenčnost slovenskega gospodarstva v prvih devetih mesecih do evrskih partneric poslabšala, še vidnejše pa je bilo poslabšanje do neevrskih partneric.
Slika 5.1.1: Cenovna konkurenčnost do skupine 37 trgovinskih partneric
Vir: ECB, SURS, preračuni Banke Slovenije. Zadnji podatek levo: september 2025.
Opomba: Cenovno konkurenčnost odraža RHCI (HICP), tečajna gibanja evra do košarice valut partneric odraža NHCI, razmerje med njima pa je relativna inflacija. Naraščanje kazalnika pomeni poslabšanje konkurenčnosti in obratno. Skupina 37 trgovinskih partneric združuje članice evrskega območja in 18 partneric zunaj tega območja. Slednje tvori 7 članic EU zunaj evrskega območja (Bolgarija, Češka, Danska, Madžarska, Poljska, Romunija in Švedska) ter 11 drugih (Avstralija, Kanada, Kitajska, Hongkong, Japonska, Norveška, Singapur, Južna Koreja, Švica, ZDA in Združeno kraljestvo).
Poslabšanje stroškovne konkurenčnosti je bilo v letošnjem prvem polletju še izrazitejše kot pri cenovni in proizvodni konkurenčnosti.
Kazalnik stroškovne konkurenčnosti je lani ostal podoben kot leto prej, v letošnjem prvem polletju pa se je medletno povečal (poslabšal) za 2,5 % (slika 5.1.2). Medtem ko so imela tečajna gibanja v prvi polovici leta še dokaj nevtralen vpliv na stroškovno konkurenčnost, so se izrazito poslabšali relativni stroški dela na enoto proizvoda (ULC). Raven kazalnika je tako še nekoliko močneje presegla raven pred pandemijo kot tudi dolgoletno povprečje. Stroškovna konkurenčnost slovenskega gospodarstva se je poslabšala do evrskih in neevrskih partneric, do zadnjih še malenkost izraziteje.
Poslabšanje stroškovne konkurenčnosti slovenskega gospodarstva je bilo v prvem polletju v primerjavi z drugimi članicami evrskega območja nadpovprečno, položaj pa se je izboljšal le v slabi tretjini članic (slika 5.1.2, desno). Med evrskimi državami CEE so bila gibanja stroškovne konkurenčnosti najbolj neugodna na Hrvaškem in v Latviji.
Slika 5.1.2: Kazalniki zunanje konkurenčnosti do skupine 37 trgovinskih partneric
Vir: ECB, preračuni Banke Slovenije. Zadnji podatek levo: tretje četrtletje 2025, stroškovna konkurenčnost – drugo četrtletje 2025.
Opomba: Skupina 37 trgovinskih partneric združuje članice evrskega območja in 18 partneric zunaj tega območja. Slednje tvori 7 članic EU zunaj evrskega območja (Bolgarija, Češka, Danska, Madžarska, Poljska, Romunija in Švedska) ter 11 drugih (Avstralija, Kanada, Kitajska, Hongkong, Japonska, Norveška, Singapur, Južna Koreja, Švica, ZDA in Združeno kraljestvo). Na sliki levo tečajna gibanja evra do košarice valut partneric odraža NHCI, cenovno konkurenčnost RHCI (HICP), proizvodno konkurenčnost RHCI (PPI), stroškovno pa RHCI (ULC). Povečanje kazalnikov kaže poslabšanje konkurenčnosti in obratno. Na sliki desno stroškovno konkurenčnost odraža RHCI (ULC), tečajna gibanja evra do košarice valut partneric odraža NHCI, razmerje med njima pa so relativni stroški dela na enoto proizvoda (ULC).
Gibanja realnih ULC (RULC) so prav tako ostala poslabšana tudi v drugem četrtletju. RULC so bili še naprej medletno višji, za 2,2 %, kar je sicer nekoliko manj kot na začetku leta (slika 5.1.3, levo). Njihova rast je izvirala iz 3,5-odstotne realne rasti sredstev za zaposlene na zaposlenega (plač), medtem ko jo je delno blažila obnovljena rast produktivnosti dela (1,2 %).[14] V povprečju evrskega območja je bilo medletno povišanje RULC v istem obdobju 0,7-odstotno in je prav tako izviralo iz povišanja realne rasti plač (1,4 %), medtem ko je bila realna rast produktivnosti dela 0,7-odstotna.
V prvem polletju je bilo med članicami evrskega območja večje povišanje RULC kot v Sloveniji (2,9 %) doseženo le na Hrvaškem in Malti, med članicami območja, ki spadajo med države CEE, pa so se RULC znižali le v Estoniji (slika 5.1.3, levo). Gibanja domačih RULC so bila v prvem polletju neugodna tako v menjalnem (2,6 %) kot v nemenjalnem sektorju (4,0 %), pri čemer so bila poslabšana v večini dejavnosti.[15] V menjalnem sektorju so se stroškovni pritiski najbolj okrepili v informacijsko-komunikacijskih dejavnostih, v trgovini, prometu in gostinstvu ter v industriji, pri čemer je bilo poslabšanje v predelovalnih dejavnostih 3,3-odstotno. V nemenjalnem sektorju so se RULC najbolj povišali v finančnih in zavarovalniških dejavnostih ter poslovanju z nepremičninami.
Ob poslabšanju kazalnikov konkurenčnosti je bil v povprečju prvih sedmih mesecev letos medletno manjši tudi delež slovenskega blagovnega izvoza na trgu EU, ki je naš glavni izvozni trg.
Potem ko se je tržni delež slovenskega blagovnega izvoza na svetovnem trgu in trgu EU v letih 2021 in 2022 slabšal, je leta 2023 na obeh trgih prišlo do izboljšanja. Lani se je tržni delež na trgu EU še dodatno povečal, na svetovnem trgu pa malenkost upadel. Glede na zadnje razpoložljive podatke se je tržni delež na svetovnem trgu v letošnjem prvem polletju medletno povečal, na trgu EU pa v povprečju prvih sedmih mesecev zmanjšal (slika 5.1.3, desno).
Slika 5.1.3: Realni ULC in tržni delež slovenskega blagovnega izvoza
Vir: Eurostat, SURS, WTO, preračuni Banke Slovenije. Zadnji podatek desno: drugo četrtletje 2025.
Opomba: Na sliki levo je izračun narejen na osnovi BDP. Deflator, uporabljen za izračun realne rasti sredstev na zaposlenega, je po metodologiji merjenja ULC enak kot za izračun realne rasti produktivnosti, tj. deflator BDP. Na sliki desno je tržni delež slovenskega blagovnega izvoza na svetovnem trgu izračunan kot razmerje med slovenskim in svetovnim izvozom. Iz slovenskega blagovnega izvoza je izločen izvoz farmacevtskih proizvodov v Švico, ki je bil pred tem uvožen in zato ne vpliva na konkurenčni položaj gospodarstva in njegovo aktivnost. Tržni delež slovenskega blagovnega izvoza na trgu EU je izračunan kot razmerje med slovenskim izvozom v EU in celotnim uvozom EU.
6Inflacija
Rast cen košarice življenjskih potrebščin poganjajo predvsem cene hrane. Storitvena inflacija ostaja povišana.
Medletna rast cen, merjena s HICP, se je septembra umirila na 2,7 %, po tem, ko je bila avgusta 3,0-odstotna (slika 6.1, levo). Počasnejša inflacija je izhajala predvsem iz manjšega prispevka cen drugega blaga, deloma pa tudi iz umiritve rasti cen hrane. Ta se je septembra znižala na 6,4 % (avgusta 6,8 %), k čemur so v približno enaki meri prispevale cene nepredelane in predelane hrane. Prve predvsem zaradi učinka osnove, druge pa zlasti zaradi tekoče cenejših sladkih in drugih prehrambnih izdelkov ter brezalkoholnih pijač. Kljub temu cene hrane ostajajo glavni dejavnik skupne rasti cen in hkrati komponenta inflacije, ki se je glede na ravni pred pandemijo do danes najbolj povišala. Na vztrajanje rasti potrošnih cen hrane, vsaj kratkoročno, kažejo razmere v živilskih verigah, kjer se krepi rast cen pri domačih pridelovalcih, predvsem pri govedini, hkrati pa širše težave zlasti ponudbene narave kaže gibanje uvoznih cen in cen pri proizvajalcih, ki so se v medletni primerjavi do avgusta letos okrepile na 5,2 % oziroma 4,9 % (slika 6.1, desno).
Nasprotno so cenovni pritiski pri energentih skromnejši, svetovne cene nafte in plina se nadalje znižujejo, hkrati z medletno krepitvijo evra glede na ameriški dolar. To se kaže tudi v končnih cenah energentov, ki so bile na mesečni ravni septembra znova nekolike nižje, a se je zaradi gibanj njihovih cen septembra lani medletni padec cen zmanjšal na –2,4 % (avgusta –3,9 %).
Slika 6.1: Razčlenitev skupne rasti cen in cenovnih dejavnikov
Vir: SURS, ECB. Zadnji podatek levo: september 2025. Zadnji podatek desno: avgust 2025.
Opomba: Na sliki desno PPI prikazuje medletno rast cen proizvodov pri proizvajalcih za prodajo na domačem trgu, UV pa medletno rast uvoznih cen.
Osnovna inflacija, tj. inflacija, merjena brez cen energentov in hrane, se je znižala na 2,4 %, po tem, ko je bila avgusta 2,9-odstotna. Umirjanje je bilo pričakovano in je v celoti izhajalo iz cen drugega blaga, ob izpadu avgustovskega enkratnega učinka osnove.[16] Njihova medletna rast cen je bila septembra 0,7-odstotna (avgusta 1,8 %). Ob tem je bila tekoča podražitev oblačil in obutve, tipična za september zaradi prehoda na jesensko-zimsko kolekcijo, manj izrazita kot pred letom. Cene storitev so se tekoče znižale, predvsem zaradi cen v turizmu, vendar medletno njihova rast ostaja robustna, 3,8-odstotna (avgusta 3,7 %) in široko osnovana: septembra so se za desetinko odstotne točke povišali prispevki zdravstvenih, kulturnih in drugih storitev. Ob tem razmeroma visoka realna rast plač še naprej podpira zasebno potrošnjo,[17] kar se odraža tudi v poročanju podjetij, ki pri storitvah pričakujejo nadaljnjo stabilno rast prodajnih cen.
7Fiskalni položaj države
Primanjkljaj države se je v prvi polovici leta poglobil. K rasti izdatkov je največ prispevala uveljavitev nove plačne reforme. Rast prihodkov države je bila ob umirjanju gospodarske aktivnosti počasnejša.
Primanjkljaj države je v prvi polovici leta znašal 1.060 mio EUR oziroma 3,1 % BDP, kar je za 561 mio EUR oziroma 1,6 odstotne točke BDP več kot lani v istem obdobju.[18] Glede na konec lanskega leta, ko je tudi po reviziji znašal 0,9 % BDP, se je enoletni primanjkljaj do konca junija 2025 zvečal na 1,7 % BDP. Manjši primarni presežek se je prevesil v primanjkljaj.
Prihodkov države je bilo v prvi polovici leta medletno za 4,8 % oziroma 703 mio EUR več (slika 7.1, levo). Upočasnitev rasti glede na preteklo leto je v največji meri posledica prehodnega učinka preoblikovanja dopolnilnega zdravstvena zavarovanja v obvezni zdravstveni prispevek (ta je lani k rasti prihodkov prispeval približno 2,3 odstotne točke), počasnejša je tudi rast gospodarske aktivnosti. Največ k zvečanju prihodkov še naprej prispevajo socialni prispevki, saj so bile razmere na trgu dela z vidika javnih financ še vedno dokaj ugodne. Rast dohodnine se je zmanjšala na 4,2 % zaradi uskladitve davčne lestvice in olajšav. Po ocenah SURS so med januarjem in junijem tudi davki na dohodke ali dobičke družb rasli počasneje (5,0 %). Rast davkov na proizvodnjo in uvoz je bila podobna rasti potrošnje gospodinjstev. Manj je bilo prihodkov od lastnine, ki vključujejo obresti in dividende.
Izdatki države so se v prvi polovici leta medletno zvečali za 8,3 % oziroma 1.264 mio EUR (slika 7.1, desno). K rasti so največ prispevala sredstva za zaposlene, katerih 12,8-odstotna rast je posledica uveljavitve nove plačne reforme, odraža pa tudi lansko uskladitev plač junija in napredovanja ob koncu leta ter rast števila zaposlenih. Socialnih nadomestil je bilo več za 7,1 %, pri čemer so po podatkih ZPIZ v prvi polovici leta pokojnine rasle malenkost hitreje zaradi redne uskladitve in rasti števila upokojencev. Krepile so se tudi investicije in subvencije, medletno nekoliko manjša pa so bila plačila obresti.
Slika 7.1: Prihodki in izdatki države
Vir: SURS, preračuni Banke Slovenije. Zadnji podatek: drugo četrtletje 2025.
Razpoložljivi podatki za tretje četrtletje kažejo, da se saldo v medletni primerjavi najverjetneje ni bistveno spremenil.
Primanjkljaj konsolidirane bilance javnega financiranja je bil v prvem polletju medletno večji za skoraj 600 mio EUR, v tretjem četrtletju pa se po razpoložljivih podatkih ni občutno spremenil.[19] Konsolidirana bilanca javnega financiranja je bila sicer julija in avgusta skupaj v 200-milijonskem primanjkljaju, kar je za 94 mio EUR več kot pred letom.[20] V teh dveh mesecih se je primanjkljaj državnega proračuna medletno povečal za 159 mio EUR, če k temu dodamo še predhodne podatke do septembra, pa je bil v tretjem četrtletju podoben kot v istem obdobju lani. Na področju davkov so se v glavnem nadaljevala gibanja iz prve polovice leta, zaradi začetka plačevanja prispevka za dolgotrajno oskrbo pa se je zvečala rast prispevkov za socialno varnost. Na strani odhodkov so se še naprej povečevala izplačila plač in socialnih transferov posameznikom in gospodinjstvom.
Dolg države se je sredi leta prehodno povečal, do konca leta pa naj bi se znova zmanjšal.
Sredi letošnjega leta je dolg države znašal 47,5 mrd EUR ali 69,4 % BDP, kar je za 2,6 mrd EUR več kot ob koncu lanskega leta. Nominalno povečanje izhaja tako iz višje dolgoročne kot kratkoročne zadolžitve. Največji del dolga je letos dospel julija (obveznica RS75 v višini 1,9 mrd EUR s kuponsko obrestno mero 2,125 %), ko je bila izdana tudi nova obveznica z nekoliko nižjo glavnico (RS97 v višini 1,0 mrd EUR s kuponsko obrestno mero 3,125 %). Posledično se bo dolg v drugi polovici leta zmanjšal, vendar se bo implicitna obrestna mera povečala. Ta je letos sredi leta znašala 1,9 %, tako kot konec lanskega leta, medtem ko je bila najnižja v letih 2021 in 2022 pri 1,6 %.
Fiskalni prostor za blaženje morebitnih prihodnjih šokov se ob načrtovanem povečanju primanjkljajev krči.
Primanjkljaj države naj bi se po zadnjih ocenah Vlade iz Osnutka proračunskega načrta zvečal tudi v prihodnjem letu, in sicer z 2,4 % BDP letos na 2,8 % BDP. Glavni razlog so po oceni vlade obrambni izdatki, ki naj bi se po klasifikaciji COFOG povečali za 0,4 odstotne točke BDP (iz 1,41 % BDP letos na 1,78 % BDP prihodnje leto). Dolg države naj bi konec letošnjega leta znašal 66,0 % BDP, drugo leto pa se še nadalje znižal na 64,7 %, k čemur bosta pripomogla predvsem rast BDP ter koriščenje obsežnih denarnih rezerv države.
Ob načrtovanih primanjkljajih državnega proračuna nekoliko pod 3 % BDP v naslednjih dveh letih (2026: 2,9 % BDP in 2027: 2,8 % BDP) se manjša fiskalni prostor za blaženje morebitnih prihodnjih šokov. Primanjkljaji že vključujejo izvajanje nekaterih pomembnih strukturnih reform, kot so reforma plač v javnem sektorju, pokojninska reforma, uvajanje dolgotrajne oskrbe, postopne spremembe v zdravstvu, zvečani obrambni izdatki in nadaljevanje obnove po poplavah. Tveganja za javne finance poleg izvajanja omenjenih reform in obnove po poplavah predstavljajo še izvajanje različnih drugih načrtovanih investicij, negotove geopolitične razmere, ki imajo lahko vpliv na gospodarsko rast, in uvedba neobdavčenega zimskega prejemka (t. i. božičnice).
Okvir 7.1: Izdatki za pokojnine
Po uveljavitvi pokojninske reforme v letu 2013 so se izdatki za pokojnine v deležu BDP zmanjševali in v zadnjih letih v povprečju dosegli dobrih 10 %.
Zadnja večja pokojninska reforma (ZPIZ-2) je bila v Sloveniji uveljavljena z letom 2013. Z njo so se izenačili upokojitveni pogoji za moške in ženske, podaljšalo se je obdobje za izračun pokojninske osnove in spremenil način usklajevanja pokojnin.[21] Do leta 2013 je število upokojencev močno raslo. Odhodki za pokojnine (skupaj z letnim dodatkom) so bili tako leta 2013 z 11,8 % BDP največji v zadnjega četrt stoletja. Ob tem se je slabšalo razmerje med številom zavarovancev, ki plačujejo prispevke v pokojninsko blagajno, in številom upokojencev (slika 7.1.1, levo). Po uveljavitvi reforme so se odhodki za pokojnine manjšali in se v povprečju zadnjih petih let ustalili pri dobrih 10 % BDP, kar znaša dobro petino vseh izdatkov države.[22] V primerjavi z obdobjem uveljavitve ZPIZ-2 je trenutno razmerje med zavarovanci in upokojenci bolj ugodno. Po vrhu v letih 2022–2023 se je, tudi zaradi ugodnih razmer na trgu dela, sicer nekoliko poslabšalo. K temu sta prispevala tako lanska stagnacija in letošnje zmanjšanje števila zavarovancev kot tudi rast števila upokojencev, ki je po letu 2023 presegla odstotek letno in letos v prvih osmih mesecih dosegla 1,6 %.[23]
Slika 7.1.1: Odhodki za pokojnine, razmerje med zavarovanci in upokojenci ter povprečna starost ob upokojitvi
Vir: ZPIZ, SURS, preračuni Banke Slovenije.
Opomba: Na sliki levo so odhodki za pokojnine v letu 2025 ocene iz Finančnega načrta ZPIZ, podatek za razmerje med zavarovanci in upokojenci pa se nanaša na prvo polletje 2025. Med zavarovance so od leta 2014 vključeni tudi zavarovanci iz drugih pravnih razmerij (pretežno dijaki in študenti) in zaposleni v tujini.
Upokojitvena starost in dopolnjena pokojninska doba sta se po uveljavitvi reforme zvišali. Zaradi izenačitve zahtevane starosti žensk z moškimi je bilo zvišanje bolj izrazito pri ženskah (slika 7.1.1, desno). Tako so se ženske leta 2024 povprečno upokojile z 39 leti in 2 mesecema dopolnjene pokojninske dobe (kar je 3 leta in 10 mesecev več kot leta 2012, tj. pred uveljavitvijo reforme), moški pa z 38 leti in 5 meseci dopolnjene pokojninske dobe (1 leto in 2 meseca več kot leta 2012). Ob tem se je povprečna starost ob upokojitvi pri ženskah zvišala na 61 let in 11 mesecev, pri moških pa na 62 let in 10 mesecev (pri prvih za 3 leta in 9 mesecev, pri drugih pa za eno leto in 7 mesecev več kot leta 2012). Z dopolnjenimi 40 ali več leti se je lani po podatkih ZPIZ upokojilo 81,2 % žensk in 74,5 % moških. Doba prejemanja pokojnine se je kljub daljšemu ostajanju v aktivnosti povečala.
Višja kot ob uveljavitvi ZPIZ-2 je tudi stopnja delovne aktivnosti.[24] Čeprav je v Sloveniji ta v starostni skupini 20-64 nad evropskim povprečjem, pri starejših (tj. v starostni skupini 55-64) za njim zaostaja, kljub zvišanju po uveljavitvi ZPIZ-2.[25]
Neugodni demografski trendi so med ključnimi izzivi javnih financ.
Staranje slovenskega prebivalstva se bo nadaljevalo (slika 7.1.2, levo). Manj bo ljudi v delovni dobi in več starejših od 65 let. Ker se pokojnine v Sloveniji financirajo na podlagi medgeneracijske solidarnosti (pretočni pokojninski sistem), je vzdržnost sistema v veliki meri odvisna od razmerja med zavarovanci in upokojenci.
Slika 7.1.2: Projekcije prebivalstva Slovenije in starostno pogojenih izdatkov do leta 2070
Vir: SURS (projekcije prebivalstva EUROPOP2023, osnovni scenarij), Evropska komisija, preračuni Banke Slovenije.
Glede na ocene iz Poročila o staranju se bodo starostno pogojeni izdatki v Sloveniji med letoma 2022 in 2070 po osnovnem scenariju povečali za 5,4 % BDP, večinoma za pokojnine (slika 7.1.2, desno).[26] Zadnji naj bi se povečali iz 9,8 % BDP leta 2022 na 13,7 % BDP leta 2070. Za odstotno točko naj bi bili večji tudi izdatki za dolgotrajno oskrbo, nekaj manjše povečanje pa je ocenjeno za izdatke za zdravstvo, medtem ko naj bi se izdatki za izobraževanje zmanjšali. Zato je pokojninska reforma, ki ima poleg dostojnih pokojnin za cilj zagotoviti vzdržnost pokojninskega sistema tudi v prihodnje, potrebna.
Nova pokojninska reforma kratkoročno veča izdatke države, dolgoročno pa izboljšuje vzdržnost pokojninskega sistema.
Državni zbor je 18. septembra 2025 sprejel pokojninsko reformo, ki naj bi se začela uporabljati s prihodnjim letom, izplačilo zimskega dodatka pa je predvideno že letos.[27] Po eni strani podaljševanje ostajanja v zavarovanju in spremembe pri usklajevanju pokojnin prispevajo k dolgoročni vzdržnosti sistema, po drugi strani pa se predvidevata zvišanje nekaterih skupin najnižjih pokojnin in zimski dodatek za upokojence, kar prispeva k doseganju cilja dostojnih pokojnin. Glavne spremembe so:
Dvig starostne meje za upokojitev za dve leti (po 3 mesece letno med leti 2028 in 2035): na 62 let ob pogoju 40 let pokojninske dobe oziroma na 67 let ob pogoju 15 let pokojninske dobe. Starostno mejo bo mogoče znižati zaradi dela pred 20. letom, skrbi za otroka v prvem letu starosti in služenja obveznega vojaškega roka.
Za izračun pokojninske osnove se bo upoštevalo 40 let z izjemo pet, ne nujno zaporednih, najslabših let. Prehodno obdobje bo trajalo med leti 2028 in 2035, vsako leto pa bosta v izračunu upoštevani dodatni dve leti, postopoma se bo povečevalo tudi število iz izračuna izločenih let.
Odmerni odstotek za 40 let pokojninske dobe se bo med leti 2028 in 2035 postopoma zvišal s 63,5 % na 70 %. Zvišati ga bo mogoče z ostajanjem v aktivnosti po dopolnjenih 40 letih pokojninske dobe ter s skrbjo za otroka v prvem letu življenja in služenjem vojaškega roka, če se ne izkoristita za znižanje starostne meje.
Spreminja se usklajevanje pokojnin, in sicer tako, da se od leta 2026 do leta 2035 upoštevata inflacija in plače po 50 %, do leta 2045 pa se postopoma zvišuje delež inflacije, na 80 %, in znižuje delež plač, na 20 %.
Uvaja se zimski dodatek, ki naj bi se izplačal že letos v višini 150 EUR na upokojenca in se potem vsako leto zvišal za 20 EUR, dokler ne doseže 250 EUR (leta 2030) ter se nato usklajeval enako kot transferji posameznikom in gospodinjstvom.
Upoštevaje omenjene spremembe bo sprejeta reforma kratkoročno povečala izdatke in primanjkljaj države, dolgoročno pa bo izboljšala vzdržnost pokojninskega sistema. Že letos naj bi zimski dodatek stal približno 87,5 mio EUR, naslednje leto okoli 100 mio EUR in se do leta 2030 zvišal na dobrih 150 mio EUR. S prihodnjim letom je načrtovano zvišanje nekaterih invalidskih, vdovskih in družinskih pokojnin. Drugi, predvsem varčevalni, učinki bodo delovali bolj postopno. V Osnutku proračunskega načrta sektorja država je bila podana ocena, da bi kombinacija reformnih ukrepov ohranila delež pokojnin pod 12,5 % BDP v letu 2070, kar je kljub povečanju manj od ocen v zadnjem Poročilu o staranju (13,7 % BDP).[28] Ob tem izračuni kažejo, da naj bi se odmerjene pokojnine najbolj povišale tistim z najnižjimi dohodki.[29]
8Statistična priloga
Tabela 8.1: Ključni makroekonomski kazalniki na mesečni ravni, Slovenija
Vir: SURS, Banka Slovenije, Ministrstvo za finance, preračuni Banke Slovenije.
Opomba: Pri gospodarskih gibanjih so prikazani podatki z izločenimi vplivi koledarja (z izjemo kazalnikov klime, kjer so podatki desezonirani). Drugi podatki v tabeli so neprilagojeni. Mesečni kazalniki aktivnosti v industriji, gradbeništvu in storitvah so realni. Zaradi spremenjenega vira podatkov so bile serije za povprečne plače pred letom 2023 prilagojene na podlagi stopenj rasti prejšnjih serij. (1) HICP-deflator. (2) Inflacija brez energentov, hrane, alkohola in tobaka. (3) Konsolidirane bilance državnega proračuna, proračuna občin, pokojninsko-invalidskega in obveznega zdravstvenega zavarovanja po načelu plačane realizacije.
Tabela 8.2: Ključni makroekonomski kazalniki na četrtletni ravni za Slovenijo in evrsko območje
Vir: SURS, Eurostat, Banka Slovenije, ECB, Ministrstvo za finance RS, preračuni Banke Slovenije.
Opomba: Za izračun medletnih stopenj rasti so uporabljeni neprilagojeni podatki, za izračun tekočih stopenj rasti pa desezonirani. (1) Podatki za Slovenijo so izračunani kot razlika desezoniranih podatkov za končno potrošnjo skupaj in končno potrošnjo države. (2) Nominalni stroški dela na enoto proizvoda so količnik med nominalnimi sredstvi za zaposlene na zaposlenega in realno produktivnostjo dela. (3) Realni stroški dela na enoto proizvoda so količnik med nominalnimi sredstvi za zaposlene na zaposlenega ter nominalno produktivnostjo dela. (4) 4-četrtletne drseče vsote.
9Seznam kratic
Kratice
AJPES Agencija Republike Slovenije za javnopravne evidence in storitve
BDP bruto domači proizvod
BS Banka Slovenije
COFOG izdatki sektorja država po namenih (angl. Classification of the Functions of Government)
ECB Evropska centralna banka
ECOICOP evropska klasifikacija individualne potrošnje po namenu
EO evrsko območje
ESA Evropski sistem računov (angl. European System of Accounts)
EU Evropska unija
EUR evro
Fed Ameriška centralna banka (angl. Federal Reserve System)
HICP harmoniziran indeks cen življenjskih potrebščin
NATO Organizacija severnoatlantske pogodbe (angl. North Atlantic Treaty Organization)
NFD nefinančne družbe
NIJZ Nacionalni inštitut za javno zdravje RS
NOO Načrt za okrevanje in odpornost
OECD Organizacija za ekonomsko sodelovanje in razvoj
OIS obrestna zamenjava (angl. Overnight Index Swap)
OPEC+ Organizacija držav izvoznic nafte
OVE obnovljivi viri energije
PMI kazalnik nabavnih menedžerjev
ROE donosnost lastniškega kapitala (angl. Return on Equity)
SDH Slovenski državni holding
SPTE Soproizvodnja toplote in električne energije
SURS Statistični urad Republike Slovenije
S&P 500 Standard and Poor's 500
STOXX
Europe 600 osrednji evropski delniški indeks
USD ameriški dolar (angl. United States Dollar)
ZDA Združene države Amerike
ZRSZ Zavod Republike Slovenije za zaposlovanje
ZZZS Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije
Kratice standardne klasifikacije dejavnosti (SKD 2008)
A – Kmetijstvo in lov, gozdarstvo, ribištvo, 01 – Kmetijska proizvodnja in lov ter z njima povezane storitve, 02 – Gozdarstvo, 03 – Ribištvo in gojenje vodnih organizmov
B – Rudarstvo, 05 – Pridobivanje premoga, 06 – Pridobivanje surove nafte in zemeljskega plina, 07 – Pridobivanje rud, 08 – Pridobivanje rudnin in kamnin, 09 – Storitve za rudarstvo
C – Predelovalne dejavnosti, 10 – Proizvodnja živil, 11 – Proizvodnja pijač, 12 – Proizvodnja tobačnih izdelkov, 13 – Proizvodnja tekstilij, 14 – Proizvodnja oblačil, 15 – Proizvodnja usnja, usnjenih in sorodnih izdelkov, 16 – Obdelava in predelava lesa; proizvodnja izdelkov iz lesa, plute, slame in protja, razen pohištva, 17 – Proizvodnja papirja in izdelkov iz papirja,
18 – Tiskarstvo in razmnoževanje posnetih nosilcev zapisa, 19 – Proizvodnja koksa in naftnih derivatov, 20 – Proizvodnja kemikalij, kemičnih izdelkov, 21 – Proizvodnja farmacevtskih surovin in preparatov, 22 – Proizvodnja izdelkov iz gume in plastičnih mas, 23 – Proizvodnja nekovinskih mineralnih izdelkov, 24 – Proizvodnja kovin, 25 – Proizvodnja kovinskih izdelkov, razen strojev in naprav, 26 – Proizvodnja računalnikov, elektronskih in optičnih izdelkov,
27 – Proizvodnja električnih naprav, 28 – Proizvodnja drugih strojev in naprav,
29 – Proizvodnja motornih vozil, prikolic in polprikolic, 30 – Proizvodnja drugih vozil in plovil, 31 – Proizvodnja pohištva, 32 – Druge raznovrstne predelovalne dejavnosti, 33 – Popravila in montaža strojev in naprav D – Oskrba z električno energijo, plinom in paro, 35 – Oskrba z električno energijo, plinom in paro E – Oskrba z vodo; ravnanje z odplakami in odpadki; saniranje okolja, 36 – Zbiranje, čiščenje in distribucija vode, 37 – Ravnanje z odplakami,
38 – Zbiranje in odvoz odpadkov ter ravnaje z njimi; pridobivanje sekundarnih surovin
F – Gradbeništvo, 41 – Gradnja stavb, 42 – Gradnja inženirskih objektov, 43 – Specializirana gradbena dela G – Trgovina; vzdrževanje in popravila motornih vozil, 45 – Trgovina z motornimi vozili in popravila motornih vozil, 46 – Posredništvo in trgovina na debelo, razen z motornimi vozili, 47 – Trgovina na drobno, razen z motornimi vozili H – Promet in skladiščenje,
49 – Kopenski promet; cevovodni transport, 50 – Vodni promet, 51 – Zračni promet,
52 – Skladiščenje in spremljajoče prometne dejavnosti I – Gostinstvo, 55 – Gostinske nastanitvene dejavnosti, 56 – Dejavnosti strežbe jedi in pijač J – Informacijske in komunikacijske dejavnosti, 58 – Založništvo, 59 – Dejavnosti v zvezi s filmi, video in zvočnimi zapisi, 60 – Radijska in televizijska dejavnost, 61 – Telekomunikacijske dejavnosti,
62 – Računalniško programiranje, svetovanje in druge s tem povezane dejavnosti, 63 – Druge informacijske dejavnosti K – Finančne in zavarovalniške dejavnosti, 64 – Dejavnosti finančnih storitev, razen zavarovalništva in dejavnosti pokojninskih skladov, 65 – Dejavnost zavarovanja, pozavarovanja in pokojninskih skladov, razen obvezne socialne varnosti,
66 – Pomožne dejavnosti za finančne in zavarovalniške storitve L – Poslovanje z nepremičninami, 68 – Poslovanje z nepremičninami M – Strokovne, znanstvene in tehnične dejavnosti, 69 – Pravne in računovodske dejavnosti, 70 – Dejavnost uprav podjetij; podjetniško in poslovno svetovanje, 71 – Arhitekturno in tehnično projektiranje; tehnično preizkušanje in analiziranje, 72 – Znanstvena raziskovalna in razvojna dejavnost,
73 – Oglaševanje in raziskovanje trga, 74 – Druge strokovne in tehnične dejavnosti N – Druge raznovrstne poslovne dejavnosti, 77 – Dajanje v najem in zakup, 78 – Zaposlovalne dejavnosti, 79 – Dejavnost potovalnih agencij, organizatorjev potovanj in s potovanji povezanih dejavnosti, 80 – Varovanje in poizvedovalne dejavnosti, 81 – Dejavnost oskrbe stavb in okolice, 82 – Pisarniške in spremljajoče poslovne storitvene dejavnosti O – Dejavnost javne uprave in obrambe; dejavnost obvezne socialne varnosti, 84 – Dejavnost javne uprave in obrambe; dejavnost obvezne socialne varnosti P – Izobraževanje, 85 – Izobraževanje
Q – Zdravstveno in socialno varstvo, 86 – Zdravstvo, 87 – Socialno varstvo z nastanitvijo,
88 – Socialno varstvo brez nastanitve R – Kulturne, razvedrilne in rekreacijske dejavnosti,
90 – Kulturne in razvedrilne dejavnosti, 91 – Dejavnost knjižnic, arhivov, muzejev in druge kulturne dejavnosti, 92 – Prirejanje iger na srečo, 93 – Športne in druge dejavnosti za prosti čas S – Druge dejavnosti, 94 – Dejavnost članskih organizacij, 95 – Popravila računalnikov in izdelkov za široko rabo, 96 – Druge storitvene dejavnosti T – Dejavnost gospodinjstev z zaposlenim hišnim osebjem: proizvodnja za lastno rabo, 97 – Dejavnost gospodinjstev z zaposlenim hišnim osebjem, 98 – Raznovrstna proizvodnja gospodinjstev za lastno rabo
U – Dejavnosti eksteritorialnih organizacij in teles, 99 – Dejavnost eksteritorialnih organizacij in teles
Kratice držav
AT – Avstrija, BE – Belgija, BG – Bolgarija, CY – Ciper, CZ – Češka, ME – Črna gora, DK – Danska, EE – Estonija, FI – Finska, FR – Francija, EL – Grčija, HR – Hrvaška, IE – Irska,
IS – Islandija, IT – Italija, LV – Latvija, LT – Litva, LU – Luksemburg, HU – Madžarska,
MT – Malta, DE – Nemčija, NL – Nizozemska, UK – Združeno kraljestvo, US – Združene države, PL – Poljska, PT – Portugalska, RO – Romunija, MK – Severna Makedonija,
SK – Slovaška, SI – Slovenija, RS – Srbija, ES – Španija, SE – Švedska, TR – Turčija
- [1] Gospodarske posledice takšnega zaprtja vladnih agencij je težko oceniti, ocene Goldman Sachs pa nakazujejo, da bi to lahko zmanjšalo rast BDP za 0,2 odstotne točke na teden, pri čemer se izgubljena aktivnost v kasnejšem obdobju običajno povrne (How much does a US government shutdown cost the economy?)
- [2] Dodatno negotovost povzročajo tudi onemogočene oziroma kasnejše objave ključnih statističnih podatkov, vključno z mesečnim poročilom o zaposlenosti.
- [3] ECB Wage Tracker.
- [4] Povprečna septembrska mesečna rast cen nepredelane hrane je med letoma 2015 in 2024 znašala 0,6 %, letos pa 0,2 %.
- [5] Razlika pri cenah brezalkoholnih pijač med Slovenijo in evrskim območjem je skoraj v celoti pojasnjena z vpeljavo višjega DDV na sladke pijače januarja 2025.
- [6] Fed je v obdobju med septembrom in decembrom 2024 ključno obrestno mero, ki je bila v koridorju med 5,25 % in 5,50 %, znižal za skupno 1,0 odstotne točke.
- [7] Po podatkih, prilagojenih delovnim dnem, je bila proizvodnja medletno večja za 1,8 %.
- [8] Podrobnosti o reviziji letnih podatkov, ki jih je SURS objavil 30. avgusta 2025, so na voljo v Okvirju 3.2 v publikaciji Pregled makroekonomskih gibanj, september 2025. SURS je 30. septembra 2025 objavil še četrtletno uskladitev podatkov.
- [9] Delež zaposlenih v pretežno javnih storitvah je julija znašal 22,3 %.
- [10] Uskladitev plač junija 2024 vpliva na osnovo pri izračunu medletnih rasti.
- [11] Izvoz v juliju in avgustu v primerjavi z istim obdobjem lani je bil v Hrvaško manjši za 8,4 % (ali 73 mio EUR), v Nemčijo 4,0 % (ali 46 mio EUR), v Švico 34,5 % (ali 68 mio EUR), v ZDA pa za 15,1 % (ali 23 mio EUR).
- [12] Znotraj teh najbolj storitve v kategoriji vojaške enote in agencije.
- [13] Z oznako CEE se označuje skupina držav iz srednje in vzhodne Evrope, ki se ekonomsko približujejo razvitejšim državam Zahodne Evrope. Med države članice evrskega območja, ki spadajo med države CEE, štejemo Estonijo, Hrvaško, Latvijo, Litvo, Slovaško in Slovenijo.
- [14] Za izračun realnih sredstev za zaposlene je uporabljen deflator BDP.
- [15] Menjalni sektor sestavljajo kmetijstvo (A), industrija (B-E), trgovina, promet in gostinstvo (G-I), informacijsko-komunikacijske dejavnosti (J) in strokovno-tehnične ter druge raznovrstne poslovne dejavnosti (M-N). Nemenjalni sektor sestavljajo vse druge dejavnosti po SKD 2008.
- [16] Učinek osnove je povezan s cenami oblačil in obutve, ki so se avgusta 2024 tekoče znižale za 7,7 %, med letoma 2005 in 2023 pa v povprečju za 1,3 %.
- [17] Realna rast sredstev na zaposlenega, merjena z uporabo deflatorja zasebne potrošnje, je v drugem četrtletju znašala 5,6 %. V primeru uporabljenega deflatorja BDP je bila rast nižja, 3,5-odstotna, nespremenjena že od zadnjega četrtletja lani. Realna rast produktivnosti dela se je po stagnaciji v prvem četrtletju v drugem vrnila na 1,2 %, skladno z lanskimi gibanji.
- [18] Gre za podatke po metodologiji ESA2010 (European System of Accounts – Evropski sistem računov). Sektor država poleg štirih blagajn javnega financiranja (državni proračun, ZPIZ, ZZZS in proračuni občin) vključuje še druge institucionalne enote (npr. javne sklade in zavode).
- [19] Konsolidirana bilanca javnega financiranja poleg državnega proračuna zajema še ZPIZ, ZZZS in proračune občin.
- [20] Primanjkljaj konsolidirane bilance javnih financ je v prvih osmih mesecih letos znašal 1.066 mio EUR, lani v istem obdobju pa 378 mio EUR. Primanjkljaj konsolidirane bilance javnih financ se je v enem letu do avgusta zvečal na 2,4 % BDP, medtem ko je lani dosegel 1,4 % BDP.
- [21] Upokojitvena starost se je za oba spola s prehodnimi obdobji zvišala na 65 let z vsaj 15 leti zavarovalne dobe oziroma 60 let s 40 leti pokojninske dobe brez dokupa. Upokojitvena starost za pridobitev starostne pokojnine je bila lahko nižja zaradi skrbi za otroke v prvem letu njihove starosti, obveznega služenja vojaškega roka in vključitve v zavarovanje pred 18. letom starosti. Obdobje za izračun pokojninske osnove se je z 18 let podaljšalo na 24 najugodnejših zaporednih let. Uveljavila se je letna uskladitev pokojnin za 60 % rasti povprečne plače v preteklem letu in za 40 % povprečne rasti cen življenjskih potrebščin v preteklem letu.
- [22] Na gibanje izdatkov za pokojnine so poleg ukrepov v ZPIZ-2 vplivali tudi drugi dejavniki, npr. gospodarske razmere, še posebej razmere na trgu dela, prav tako so bili sprejeti številni drugi ukrepi, kot je uvedba zagotovljene pokojnine z oktobrom 2017, različni varčevalni ukrepi v kriznem obdobju, izenačenje odmernih odstotkov za oba spola in drugi.
- [23] Mesečno poročilo ZPIZ. Podatek zajema prejemnike starostnih, delnih, družinskih, invalidskih in vdovskih pokojnin.
- [24] Stopnja delovne aktivnosti je izračunana kot delež delovno aktivnih v % od delovno sposobnega prebivalstva (posamezne starostne kategorije).
- [25] Lani je stopnja delovne aktivnosti v starostni skupini 20–64 v Sloveniji znašala 78,3 % (EU: 75,8 %), v starostni skupini 55–64 pa 56,3 % (EU: 65,2 %). Ob uveljavitvi ZPIZ-2 je bila stopnja delovne aktivnosti starejših približno 33-odstotna.
- [26] Zadnje Poročilo o staranju je bilo objavljeno leta 2024.
- [27] Reforma je še lahko predmet referenduma. Na uveljavitev pokojninske reforme je vezano tudi črpanje sredstev iz načrta za okrevanje in odpornost.
- [28] Z Osnutkom proračunskih načrtov sektorja država 2026 se je Vlada seznanila 9. oktobra 2025. Ocene se nanašajo na simulacije Inštituta za ekonomska raziskovanja.
- [29] Glej npr. Odziv na zbiranje podpisov za referendum o spremembah pokojninskega sistema.