/
Ekonomski odnosi Slovenije s tujino, maj 2025
Background

Ekonomski odnosi Slovenije s tujino, maj 2025

Kazalo vsebine

1Uvod

Publikacija Ekonomski odnosi s tujino izhaja mesečno. Vsebuje statistične podatke in opis stanja mednarodnih naložb, zunanjega dolga ter osnovnih gibanj v plačilni bilanci. Podatki so dosegljivi tudi v obliki podatkovnih serij: https://px.bsi.si/pxweb/sl/serije_slo/ pod razdelkom Ekonomski odnosi s tujino.

2Plačilna bilanca

2.1Plačilna bilanca – tekoči račun

Maja 2025 je tekoči račun plačilne bilance izkazoval 0,2 mrd EUR presežka. K presežku je saldo storitvene menjave prispeval 0,3 mrd EUR, medtem ko je bil saldo blagovne menjave negativen z 0,1 mrd EUR primanjkljaja. Salda primarnih in sekundarnih dohodkov sta bila negativna in skupno zmanjšala celotni presežek tekočega računa za 49 mio EUR.

V prvih petih mesecih 2025 je tekoči račun plačilne bilance izkazoval presežek v znesku 0,8 mrd EUR, kar je za 0,3 mrd EUR manj kot v enakem obdobju 2024. Na poslabšanje salda tekočega računa je najbolj vplivalo poslabšanje saldov blagovne menjave in sekundarnih dohodkov.

V zadnjih 12 mesecih je tekoči račun plačilne bilance izkazoval presežek v znesku 2,8 mrd EUR, k čemur je ponovno največ prispeval presežek v storitveni menjavi.

Blagovna menjava

Maja 2025 je primanjkljaj blagovne menjave znašal 0,1 mrd EUR in bil za 51 mio EUR višji kot v maju 2024. Izvoz se je zmanjšal za 3,1 %, uvoz pa za 1,6 %.

Tudi v prvih petih mesecih 2025 je saldo blagovne menjave izkazoval 0,1 mrd EUR primanjkljaja, medtem ko je v enakem obdobju 2024 dosegel presežek v višini 0,1 mrd EUR. V tem obdobju se je izvoz blaga povečal za 0,5 %, uvoz pa za 1,9 %. Pokritost uvoza z izvozom je znašala 99,3 %.

Z EU, ki predstavlja okoli tri četrtine tokov izvoza in uvoza, je saldo blagovne menjave v prvih petih mesecih 2025 izkazoval primanjkljaj v znesku 0,7 mrd EUR, kar je za 0,4 mrd EUR več kot je znašal primanjkljaj v enakem obdobju 2024. Izvoz v države članice EU je v petih mesecih 2025 predstavljal 75,2 % celotnega izvoza in se je v primerjavi z enakim obdobjem predhodnega leta povečal za 0,1 % oz. le za 8 mio EUR. Izstopalo je zmanjšanje izvoza v Francijo (za 157 mio EUR). Uvoz iz držav članic EU je predstavljal 78,6 % celotnega uvoza in se je glede na enako obdobje 2024 povečal za 3,2 % oz. 0,4 mrd EUR. Najbolj se je povečal uvoz iz Nemčije (za 330 mio EUR), Hrvaške (za 200 mio EUR) in Avstrije (za 134 mio EUR).

Podatki o izvozu in uvozu blaga in storitev po posamičnih državah so na voljo v spletni objavi podatkovnih serij Banke Slovenije.

Storitvena menjava

Maja 2025 je presežek storitev znašal 0,3 mrd EUR kar je podobna raven kot maja 2024. Izvoz se je povečal za 5,9%, uvoz pa za 7,2 %.

V prvih petih mesecih 2025 je presežek storitvene menjave znašal 1,3 mrd EUR in je bil za 0,1 mrd EUR nižji kot v enakem obdobju 2024. Izvoz vseh storitev se je medletno povečal za 5,3 %, uvoz pa za 10,5 %.

Največ so k skupnem presežku prispevale transportne storitve, pri katerih je v prvih petih mesecih 2025 presežek znašal 0,7 mrd EUR. Bil je na podobni ravni kot v 2024, višji le za 31 mio EUR. Sledile so jim storitve potovanj z 0,2 mrd EUR in gradbene storitve s prav tako 0,2 mrd EUR.

V storitveni menjavi poteka z EU skoraj tri četrtine tokov izvoza in uvoza, kar je v prvih petih mesecih 2025 ustvarilo glavnino presežka (0,8 mrd EUR). Izvoz je bil medletno večji za 2,8 %, uvoz pa za 10,1 %. Hitrejša rast uvoza od izvoza storitev z EU se je odrazila tudi v zmanjšanju presežka (za 0,1 mrd EUR).

Primarni in sekundarni dohodki

Maja 2025 je primanjkljaj primarnih dohodkov znašal 18 mio EUR in je bil za 76 mio EUR nižji kot maja 2024. V prvih petih mesecih 2025 je primanjkljaj znašal 31 mio EUR in se je glede na enako obdobje 2024 izrazito zmanjšal in sicer za 0,3 mrd EUR. Na izboljšanje salda je najbolj vplivalo zmanjšanje izdatkov iz kapitala za 0,2 mrd EUR.

Primanjkljaj sekundarnih dohodkov je v maju 2025 znašal 35 mio EUR in je bil za 27 mio EUR večji kot maja 2024. V prvih petih mesecih 2025 je primanjkljaj znašal 0,4 mrd EUR in bil za 0,3 mrd EUR višji kot v letu 2024, ko je znašal le 81 mio EUR. Na poslabšanje salda je vplivalo predvsem povečanje primanjkljaja državnega sektorja za 152 mio EUR in deloma tudi ostalih sektorjev za 123 mio EUR.

2.2Plačilna bilanca – kapitalski in finančni račun

V zadnjih dvanajstih mesecih salda tekočega in kapitalskega računa skupaj izkazujeta 2,6 mrd EUR neto financiranja tujine, ki se odraža v 2,5 mrd EUR visokem presežku finančnega računa. Statistična napaka je v tem obdobju zanemarljiva (le  -0,1 mrd EUR).

Maja 2025 je bil kapitalski račun skoraj izravnan, finančni račun pa je izkazoval 0,4 mrd EUR presežka. Ta mesec izstopa 0,4 mrd EUR prilivov na neposrednih naložbah. Največ je pri tem povečanja lastniškega kapitala domačih podjetij v tuji lasti (0,2 mrd EUR), zaradi večjih izplačil dobičkov pa so se zaradi negativnih reinvestiranih dobičkov za 0,1 mrd EUR znižala imetja lastniškega kapitala domačih družb v tujini. Neto priliv 0,3 mrd EUR  so ta mesec ustvarile tudi transakcije vrednostnih papirjev (največ kot povečanje obveznosti bank). Neto odliv je bil izrazitejši pri gotovini in vlogah 1,3 mrd EUR (večinoma kot povečanje obveznosti centralne banke).

Največ neto prilivov v državo v zadnjih dvanajstih mesecih je bilo v obliki neposrednih naložb (0,8 mrd EUR) ter gotovine in vlog (0,5 mrd EUR). Analitični prikaz neposrednih naložb po smeri naložb v tem obdobju pokaže 0,5 mrd EUR povečanih domačih naložb v tujini in 1,3 mrd EUR povečanih tujih naložb v Sloveniji.

Največji neto odliv finančnega računa v zadnjih dvanajstih mesecih predstavljajo transakcije z vrednostnimi papirji (2,1 mrd EUR). Imetja tujih vrednostnih papirjev so se s transakcijami povečala za 3,6 mrd EUR, večinoma gre za nakupe tujih obveznic, le petino transakcij pa predstavljajo nakupi lastniških vrednostnih papirjev. Obveznosti iz domačih vrednostnih papirjev do tujih imetnikov so se povečale za 1,5 mrd EUR, skoraj v celoti pa so pojasnjene z državnimi obveznicami. S posojili je v zadnjih dvanajstih mesecih v tujino odteklo 1,0 mrd EUR, pri čemer je bilo za 0,7 mrd EUR znižanja obveznosti sektorja drugi finančni posredniki razen zavarovalnih družb in pokojninskih skladov S.125).

3Zunanji dolg

Maja 2025 je bruto zunanji dolg znašal 62,8 mrd EUR, s čimer je bil za 3,1 mrd EUR višji kot pred letom dni. V primerjavi z doseženim BDP leta 2024 (izražen v tekočih cenah) je bila tako raven bruto dolga za 6,2 % nižja. V enakem obdobju so za 5,8 mrd EUR narasla tudi imetja dolžniških instrumentov, ki so znašala 72,8 mrd EUR. Z višjo vrednostjo imetij nad obveznostmi do tujine je neto zunanji dolg zadnja štiri leta vse bolj negativen in je maja 2025 znašal -10,0 mrd EUR kar pomeni neto upniško razmerje Slovenije do tujine. Maja 2025 je bila do tujine neto zadolžena država (18,5 mrd EUR) ter v manjši meri tudi kapitalsko povezana podjetja s tujino, medtem ko so bili vsi preostali sektorji neto upniki tujine.

Raven bruto zunanjega dolga je bila maja 2025 za 5,2 % višja kot pred enim letom. Država, ki ima najvišje bruto obveznosti do tujine (40,1 % vseh) je v tem obdobju obveznosti povečala za 1,8 mrd EUR na 25,2 mrd EUR. Obveznosti centralne banke in komercialnih bank so skupaj narasle za 1,5 mrd EUR in so dosegle 12,4 mrd EUR (slaba petina vseh) oz. 6,1 mrd EUR (slaba desetina vseh). Vrednost dolga nefinančnega sektorja skupaj s kapitalsko povezanimi podjetji predstavlja 30,6 % celotnega dolga in je glede na leto prej ohranila podobno raven. Med finančnimi instrumenti prevladujeta dolg v obliki dolžniških vrednostnih papirjev (36,3 %) in gotovina in vloge (19,6 %).

Bruto terjatve do tujine so maja 2025 znašale 72,8 mrd EUR, kar je 8,7 % več kot pred enim letom. V tem obdobju so vsi sektorji razen države, svoje terjatve do tujine povečali, od tega najbolj nefinančni sektor skupaj s kapitalsko povezanimi podjetji (za 2,8 mrd EUR), ki ima tudi sicer najvišjo vrednost terjatev (30,1 mrd EUR oz. 41,4 % vseh). Za 2,1 mrd EUR na 13,8 mrd EUR (slaba petina vseh) so terjatve povečale tudi komercialne banke pretežno z nakupi tujih vrednostnih papirjev, ki so prav tako v veliki meri vzrok 0,7 mrd EUR povečanja terjatev centralne banke. Država je vrednost terjatev glede na predhodno ohranila na podobni ravni (6,7 mrd EUR), kar predstavlja slabo desetino vseh terjatev. Med finančnimi instrumenti imetij prevladujejo dolžniški vrednostni papirji (33,7 %) ter gotovina in vloge (33,5 %).

4Stanje mednarodnih naložb

Stanje mednarodnih naložb se od zunanjega dolga razlikuje po tem, da zajema poleg dolžniških tudi lastniške in izvedene finančne instrumente. Imetja so bila konec prvega četrtletja 2025 višja za 3,9 mrd EUR, obveznosti pa za 4,0 mrd EUR glede na konec leta 2024. Neto stanje mednarodnih naložb (imetja minus obveznosti) je konec marca 2025 izkazovalo neto upniško razmerje do tujine v znesku 6,6 mrd EUR, kar je le 0,1 mrd EUR manj kot konec leta 2024.

Na poslabšanje neto pozicije do tujine v prvem četrtletju 2025 so vplivale tečajne (208 mio EUR), cenovne in ostale spremembe (skupaj 46 mio EUR), medtem ko so neto transakcije delovale v nasprotni smeri (160 mio EUR). 

Med posamičnimi instrumenti imajo konec prvega četrtletja 2025 negativno neto pozicijo do tujine le neposredne naložbe -12,8 mrd EUR s podobno ravnijo kot v predhodnem četrtletju. Največjo pozitivno neto pozicijo imajo ostale naložbe 7,4 mrd EUR, kar je 0,5 mrd EUR več kot konec leta 2024. Med ostalimi naložbami so k pozitivni neto poziciji največ doprinesle vloge (11,2 mrd EUR) in komercialni krediti (1,8 mrd EUR), posojila pa so pozicijo znižala, saj je bila konec prvega četrtletja 2025 vrednost prejetih posojil višja od danih za 6,8 mrd EUR.  Sledi jim pozitivna neto pozicija naložb v lastniške vrednostne papirje (6,6 mrd EUR), ki je za 0,8 mrd EUR nižja kot konec leta 2024 na kar so največ vplivala vrednotenja. Mednarodne denarne rezerve so obsegale 2,8 mrd EUR, kar je podobna raven kot konec leta 2024. Neto pozicija naložb v dolžniške vrednostne papirje je bila konec prvega četrtletja 2025 pozitivna z 1,5 mrd EUR neto imetij, kar je skoraj enaka raven kot v predhodnem četrtletju.

5Slike in tabele

Plačilna bilanca

Tabela 1: Plačilna bilanca

tokovi v mio EUR

predhodni podatki, 14. 07. 2025

 

 

 

 

 

 

januar - maj

 

zadnjih 12 mesecev

maj

2024

2025

2024

2025

I.

Tekoči račun

1.059,0

778,7

 

2.781,6

 

156,1

161,9

1.

Blago

108,7

-128,2

 

164,2

 

-31,2

-82,6

1.1.

Izvoz blaga

17.657,6

17.752,5

42.232,1

3.571,8

3.462,5

1.2.

Uvoz blaga

17.549,0

17.880,7

42.067,9

3.603,0

3.545,1

2.

Storitve

1.385,6

1.293,0

 

3.636,5

 

289,9

298,2

2.1.

Izvoz storitev

4.562,9

4.804,4

12.762,3

979,2

1.036,9

2.2.

Uvoz storitev

3.177,3

3.511,3

9.125,8

689,3

738,6

3.

Primarni dohodki

-354,1

-30,9

 

-436,3

 

-94,8

-18,5

3.1.

Prejemki

1.334,7

1.414,8

3.414,5

271,9

260,5

3.2.

Izdatki

1.688,8

1.445,6

3.850,8

366,7

279,0

4.

Sekundarni dohodki

-81,2

-355,3

 

-582,8

 

-7,9

-35,2

4.1.

Prejemki

895,1

705,8

1.797,3

165,2

151,6

4.2.

Izdatki

976,2

1.061,1

2.380,1

173,0

186,8

II.

Kapitalski račun

-4,1

-187,9

 

-157,7

 

-42,8

-16,4

1.

Bruto pridobitve/odtujitve neproizvedenih nefinančnih imetij

-4,0

-89,1

-83,7

-38,0

0,4

2.

Kapitalski transferi

-0,1

-98,8

-74,0

-4,8

-16,7

III.

Finančni račun

845,7

982,0

 

2.547,8

 

311,5

424,3

1.

Neposredne naložbe

-184,7

-546,1

 

-729,4

 

-108,3

-403,1

1.1.

Imetja

732,0

419,6

1.042,0

59,7

-104,9

1.2.

Obveznosti

916,7

965,8

1.771,4

168,0

298,2

2.

Naložbe v vrednostne papirje

1.226,8

-194,3

 

2.143,5

 

-410,9

-288,0

2.1.

Imetja

2.468,0

1.393,3

3.623,4

-35,5

1,4

2.2.

Obveznosti

1.241,3

1.587,7

1.479,9

375,4

289,5

3.

Finančni derivativi

-137,2

0,2

 

-30,0

 

-9,2

-1,3

4.

Ostale naložbe

-314,6

1.550,6

918,6

833,0

1.122,8

4.1.

Imetja

161,5

3.064,3

1.550,1

845,8

1.517,5

4.2.

Obveznosti

476,1

1.513,7

 

631,5

 

12,8

394,7

5.

Rezervna imetja

255,3

171,6

245,1

6,7

-6,1

IV.

Neto napake in izpustitve

-209,2

391,2

-76,1

198,2

278,8

Vir: Banka Slovenije

 Podrobnejši podatki so na voljo na spletnih serijah plačilne bilance

Tekoči račun

Slika 1: Tekoči račun – struktura tekočega računa in delež tekočega računa v BDP (BDP je vsota štirih četrtletij BDP do obravnavanega četrtletja)  

Vir: Banka Slovenije

Slika 2: Blago – izvoz in uvoz blaga  

Vir: Banka Slovenije

Slika 3: Saldo blagovne menjave po SMTK-1  

Vir podatkov: SURS, preračuni Banka Slovenije

Opomba: Razčlenitev po standardni mednarodni trgovinski klasifikaciji, nivo 1 (SMTK-1)

Slika 4: Saldo blagovne menjave po državah

Vir: Banka Slovenije

Slika 5: Storitve – izvoz in uvoz storitev  

Vir: Banka Slovenije

Slika 6: Storitve – potovanja, transportne in druge storitve  

Vir: Banka Slovenije

Tabela 2: Storitve – delež posamezne postavke v celotnem izvozu ali uvozu

januar - maj

v %

izvoz

uvoz

2021

2022

2023

2024

2025

2021

2022

2023

2024

2025

 Storitve predelave blaga, ki je v lasti drugih oseb

3,1

2,3

2,6

2,6

3,0

2,3

2,5

1,9

1,9

1,7

 Vzdrževanje in popravila

1,6

1,1

1,2

1,2

1,1

1,3

1,2

1,2

1,3

1,2

 Transport

37,2

33,3

31,2

30,1

30,4

27,3

27,3

22,6

20,8

20,5

 Potovanja

10,2

21,9

22,5

22,5

22,5

10,6

18,5

23,6

25,4

25,4

 Gradbene storitve

10,2

7,2

7,6

7,3

5,9

4,9

4,4

3,1

3,7

2,9

 Zavarovalne in pokojninske storitve

3,4

2,9

2,8

3,3

3,2

2,9

2,6

2,8

3,6

3,5

 Finančne storitve

1,2

0,9

1,0

1,1

1,0

2,1

1,1

0,8

0,3

0,9

 Nadomestila za uporabo intelektualne lastnine

1,3

1,3

1,4

1,4

1,2

4,9

3,6

3,6

4,1

3,9

 Telekomunikacijske, računalniške in informacijske storitve

8,8

8,4

8,8

9,5

9,6

11,5

9,9

9,7

9,5

10,1

 Ostale poslovne storitve

21,5

19,8

19,8

19,7

21,2

28,6

26,1

28,0

26,2

27,2

 Storitve raziskav in razvoja

3,0

2,9

2,8

2,5

3,4

1,5

1,3

1,0

0,7

0,6

 Storitve strokovnega in poslovnega svetovanja

5,5

4,9

5,1

4,9

4,8

12,8

11,8

13,2

11,8

11,8

 Tehnične, s trgovino povezane in druge poslovne storitve

13,0

11,9

11,9

12,3

13,0

14,3

13,0

13,8

13,8

14,9

 Osebne, kulturne in rekreacijske storitve

1,4

0,8

1,0

1,3

0,8

2,1

1,6

1,6

1,8

1,4

 Državno blago in storitve

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

1,5

1,1

1,2

1,3

1,3

Skupaj

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

Vir: Banka Slovenije

Slika 7: Primarni dohodki  

Vir: Banka Slovenije

Slika 8: Sekundarni dohodki

Vir: Banka Slovenije

Finančni račun

Slika 9: Neto instrumenti finančnega računa

Vir: Banka Slovenije

Slika 10: Sektorska členitev salda finančnega računa

Vir: Banka Slovenije

Tabela 3: Neposredne naložbe

v mio EUR

januar-maj

zadnjih 12 mesecev

maj

maj

2024

2025

2024

2025

NAČELO IMETJA/OBVEZNOSTI (kot v plačilni bilanci)

Neposredne naložbe – neto

-184,7

-546,1

-729,4

-108,3

-403,1

Imetja

732,0

419,6

1.042,0

59,7

-104,9

Lastniški kapital

75,2

155,3

318,3

9,7

34,4

Reinvestirani dobički

127,1

29,7

207,7

25,4

-131,5

Dolžniški instrumenti

529,7

234,7

516,0

24,6

-7,8

Obveznosti

916,7

965,8

1.771,4

168,0

298,2

Lastniški kapital

345,7

308,6

945,5

64,2

242,9

Reinvestirani dobički

169,4

161,6

398,8

33,9

75,2

Dolžniški instrumenti

401,6

495,6

427,0

69,9

-19,8

NAČELO SMERI NALOŽBE (za analitične namene)

Neposredne naložbe – neto

-184,7

-546,1

-729,4

-108,3

-403,1

Domače v tujini

486,3

167,4

528,0

53,0

-108,2

Lastniški kapital

75,2

155,3

318,3

9,7

34,4

Reinvestirani dobički

127,1

29,7

207,7

25,4

-131,5

Dolžniški instrumenti

284,0

-17,6

2,0

17,9

-11,1

Tuje v Sloveniji

671,0

713,5

1.257,3

161,3

294,9

Lastniški kapital

345,7

308,6

945,5

64,2

242,9

Reinvestirani dobički

169,4

161,6

398,8

33,9

75,2

Dolžniški instrumenti

155,9

243,3

-87,0

63,2

-23,1

 Vir: Banka Slovenije

5.1Zunanji dolg

Tabela 4: Zunanji dolg

maj 2024

maj 2025

Obveznosti

Imetja

Neto dolg

Obveznosti

Imetja

Neto dolg

v mio EUR

59.708

66.956

-7.248

62.829

72.802

-9.973

1.   Državni sektor

23.416

6.897

16.519

25.197

6.670

18.527

1.1.   Kratkoročni

2.602

4.673

-2.071

2.857

4.425

-1.569

1.2.   Dolgoročni

20.814

2.224

18.590

22.340

2.244

20.095

2.   Centralna banka

11.218

20.995

-9.777

12.369

22.219

-9.851

2.1.   Kratkoročni

10.266

14.308

-4.042

11.438

14.852

-3.414

2.2.   Dolgoročni

951

6.687

-5.736

931

7.367

-6.436

3.   Institucije, ki sprejemajo vloge, razen centralne banke

5.695

11.724

-6.029

6.055

13.779

-7.725

3.1.   Kratkoročni

1.097

1.494

-396

1.128

1.752

-623

3.2.   Dolgoročni

4.598

10.231

-5.633

4.927

12.028

-7.101

4.   Ostali sektorji

12.665

20.931

-8.266

11.986

23.160

-11.173

4.1.   Kratkoročni

7.448

10.934

-3.486

7.349

11.805

-4.456

4.2.   Dolgoročni

5.217

9.996

-4.780

4.638

11.355

-6.717

5.   NN: medpodjetniška posojila

6.714

6.409

305

7.222

6.974

248

Vir: Banka Slovenije

Opomba: podrobnejši podatki so na voljo na spletnih serijah zunanjega dolga

Slika 11: Imetja in  obveznosti zunanjega dolga glede na vrsto instrumenta v % - maj 2025

Vir: Banka Slovenije

Slika 12: Imetja in  obveznosti zunanjega dolga glede na sektor v % - maj 2025

Vir: Banka Slovenije

Slika 13: Neto zunanji dolg   (obveznosti – imetja)

Vir: Banka Slovenije

5.2Stanje mednarodnih naložb

Tabela 5: Stanje mednarodnih naložb

v mio EUR

2024

Q1-2025

 stanje

transakcije

cenovne spremembe

tečajne spremembe

ostale spremembe

 stanje

stanje kot delež v BDP v %

1. Imetja

91.505

3.818

328

-307

102

95.446

142,5

1.1 Neposredne naložbe

15.693

441

0

39

-8

16.164

24,1

1.2 Lastniški VP in delnice inv. skladov

11.000

216

-303

-218

-15

10.680

15,9

1.3 Dolžniški VP

22.670

1.175

-63

-15

4

23.772

35,5

1.4 Finančni derivativi

1.103

-32

666

0

0

1.737

2,6

1.5 Ostala imetja

38.306

1.890

0

-37

121

40.280

60,1

1.6 Rezervna imetja

2.732

129

27

-76

0

2.812

4,2

2. Obveznosti

84.801

3.658

366

-99

110

88.838

132,7

2.1 Neposredne naložbe

28.144

813

0

-17

4

28.945

43,2

2.2 Lastniški VP in delnice inv. skladov

3.529

-42

567

0

1

4.055

6,1

2.3 Dolžniški VP

21.216

1.454

-354

-34

0

22.282

33,3

2.4 Finančni derivativi

546

-24

153

0

0

675

1,0

2.5 Ostale obveznosti

31.366

1.457

0

-48

105

32.880

49,1

3. Neto pozicija (1.-2.)

6.703

160

-38

-208

-8

6.608

9,9

 Vir: Banka Slovenije

Opomba: podrobnejši podatki so na voljo na spletnih serijah stanja mednarodnih naložb , podrobneje tudi po državah.

Slika 14:Spremembe neto stanja mednarodnih naložb

Vir: Banka Slovenije

Slika 15:Neto stanje mednarodnih naložb razčlenitev po instrumentih

Vir: Banka Slovenije

6Metodologija

6.1Metodološka pojasnila

Ekonomski odnosi s tujino

Metodologija plačilne bilance in stanja mednarodnih naložb Slovenije temeljijo na pri-poročilih šeste izdaje Priročnika za plačilno bilanco, ki ga je izdal Mednarodni denarni sklad (Balance of Payments and International Investment Position Manual, IMF, 2009). Zunanji dolg temelji na Priročniku za zunanji dolg (External Debt Statistics Guide for Compilers and Users, IMF, 2014), ki ga je prav tako izdal Mednarodni denarni sklad in je usklajen s prej omenjenim priročnikom.

Plačilna bilanca

Plačilna bilanca je statističen prikaz ekonomskih transakcij med rezidenti določenega gospodarstva in nerezidenti, ki potekajo v določenem časovnem obdobju. Transakcija je interakcija med dvema institucionalnima enotama, ki poteka ob medsebojnem soglasju, ali pa je zakonsko utemeljena in pomeni izmenjavo vrednosti ali transfer.

Stanje mednarodnih naložb

Stanje mednarodnih naložb je statistični prikaz vrednosti oziroma stanja finančnih imetij rezidentov, ki so brezpogojne terjatve do nerezidentov določenega gospodarstva ali so v obliki naložbenega zlata, ki služi kot rezervno imetje, ter vrednosti brezpogojnih obveznosti rezidentov do nerezidentov na določen dan.

Bruto zunanji dolg

Bruto zunanji dolg je izpeljan iz stanja mednarodnih naložb. Obsega brezpogojne obveznosti, ki zahtevajo plačilo glavnice in/ali obresti v določenem časovnem obdobju v prihodnosti in so hkrati dolg do nerezidenta določenega gospodarstva. Neto zunanji dolg je izpeljan iz razlike med terjatvami in obveznostmi tovrstnih instrumentov do ne-rezidentov. Koncept zunanjega dolga ne vsebuje vrednosti lastniških instrumentov ter finančnih derivativov.

6.2Posamezni metodološki poudarki

Izkazovanje neposrednih naložb

V okviru statistike plačilne bilance in stanja mednarodnih naložb se uporablja načelo, ki loči imetja in obveznosti iz neposrednih naložb. Po tem načelu so izkazane tudi neposredne naložbe v tabeli plačilne bilance v tej informaciji ekonomskih odnosov s tujino (stran 7). Za analitične namene se podatki neposrednih naložb še vedno prikazujejo tudi po načelu smeri naložbe. Po obeh načelih so podatki neposrednih naložb prikazani v tabeli 3 na strani 13.

Okvir 1: Neposredne naložbe – primerjava metodologije po načelu imetja/obveznosti in po načelu smeri naložb


Obravnava gotovinskih EUR transakcij ter stanj terjatev in obveznosti v pogojih EMU (od leta 2007)

Slovenija izkazuje tehnične terjatve/obveznosti do evrosistema (v postavki imetja oziroma obveznosti / gotovina in vloge / centralna banka / kratka ročnost), ki so enake razliki med zneskom bankovcev, ki po kapitalskem ključu pripadajo Sloveniji, in zneskom bankovcev, ki jih je centralna banka dejansko izdala. Dohodek iz tega naslova se uvrsti med primarne dohodke v tekočem računu plačilne bilance.

Hkrati se izkaže tudi neto obveznost/terjatev iz naslova izvoza/uvoza gotovine (v postavki obveznosti / gotovina in vloge / centralna banka / kratka ročnost in terjatve / gotovina in vloge / prebivalstvo / kratka ročnost) kot razlika med zneskom bankovcev, ki po kapitalskem ključu pripadajo Sloveniji, in oceno celotne gotovine v obtoku v Sloveniji.

Ta sistem knjiženja transakcij v praksi v plačilni bilanci lahko povzroči večje statistične napake, saj temelji na oceni gotovine v obtoku, ki je zelo težko izmerljiva.

Ocena reinvestiranih dobičkov

Podatki o reinvestiranih dobičkih za leto 2025 še niso na voljo, zato je v mesečne podatke vključena ocena (od triletnega mesečnega povprečja dejanskih podatkov o celotnih dobičkih, zmanjšanih za izredne dobičke (vir so letna poročila o naložbah), se odštevajo dividende in drugi dobički.

6.3Revizija plačilne bilance in stanja mednarodnih naložb za obdobje 2020 – 2024

V juniju 2025 je bila opravljena revizija obdobja 2020-2024, ki je skupno vplivala na višji presežek tekočega, kapitalskega ter finančnega računa (69 mio EUR, 181 mio EUR, 843 mio EUR posamično).

Statistična napaka se je v tem obdobju skupno znižala za 0,6 mrd EUR (iz -2,1 mrd EUR na -1,5 mrd EUR), neto pozicija stanja mednarodnih naložb pa izboljšala za 1,2 mrd EUR (iz 5,5 mrd EUR na 6,7 mrd EUR konec leta 2024). Največjo spremembo je povzročila uskladitev imetij S.14 (prebivalstva) v tujini s statistiko finančnih računov v obdobju od 2020 do 2023, kar je pomenilo slabo milijardo več imetij tega sektorja do tujine, ki so se porazdelila po različnih instrumentih (lastniški vrednostni papirji in ostali lastniški kapital skupno 0,4 mrd EUR, kratkoročni komercialni krediti 0,1 mrd EUR, ostale naložbe 0,5 mrd EUR).

Tabela 6: Vpliv revizije na plačilno bilanco v mrd EUR

Plačilna bilanca (po reviziji) v mrd EUR

RAZLIKA (po reviziji - pred revizijo) v mrd EUR

Tekoči račun

Kapitalski račun

Finančni račun

Statistična napaka

Tekoči račun

Kapitalski račun

Finančni račun

Statistična napaka

2020

3,4

-0,2

3,9

0,7

-0,2

0,0

0,2

0,4

2021

1,8

0,2

2,0

0,0

-0,1

0,0

0,2

0,4

2022

-0,5

-0,1

-1,5

-0,9

0,1

0,0

0,2

0,1

2023

3,0

0,0

2,3

-0,7

0,2

0,0

0,2

0,0

2024

3,1

0,0

2,4

-0,7

0,1

0,1

-0,1

-0,3

Vir: Banka Slovenije

Tabela 7: Vpliv revizije na stanje mednarodnih naložb v mrd EUR

Stanje mednarodnih naložb (po reviziji) v mrd EUR

RAZLIKA (po reviziji - pred revizijo) v mrd EUR

Neto (1-2)

Imetja (1)

Obveznosti (2)

Neto (1-2)

Imetja (1)

Obveznosti (2)

2020

-7,2

62,7

69,9

0,2

0,2

0,0

2021

-3,5

69,9

73,4

0,5

0,5

0,0

2022

-0,2

73,5

73,6

0,7

0,7

0,0

2023

2,3

84,0

81,7

0,8

1,2

0,3

2024

6,7

91,5

84,8

1,2

1,2

-0,1

Vir: Banka Slovenije