/
Ekonomski odnosi Slovenije s tujino, julij 2025
Background

Ekonomski odnosi Slovenije s tujino, julij 2025

Kazalo vsebine

1Uvod

Publikacija Ekonomski odnosi s tujino izhaja mesečno. Vsebuje statistične podatke in opis stanja mednarodnih naložb, zunanjega dolga ter osnovnih gibanj v plačilni bilanci. Podatki so dosegljivi tudi v obliki podatkovnih serij: https://px.bsi.si/pxweb/sl/serije_slo/ pod razdelkom Ekonomski odnosi s tujino.

2Plačilna bilanca

2.1Plačilna bilanca – tekoči račun

Julija 2025 je tekoči račun plačilne bilance izkazoval 28 mio EUR primanjkljaja, medtem ko je julija 2024 izkazoval presežek v višini 0,6 mrd EUR. To je bil drugi zaporedni mesec, ki ga je slovensko gospodarstvo zaključilo s primanjkljajem do tujine. Glavni razlog je v negativnem prispevku salda blagovne menjave, medtem ko je bil presežek v storitveni menjavi v okviru običajnih vrednosti. K skupnem primanjkljaju sta prispevala tudi salda primarnih dohodkov in sekundarnih dohodkov.

V prvih sedmih mesecih 2025 je tekoči račun plačilne bilance izkazoval presežek v znesku 0,6 mrd EUR, kar je za 1,3 mrd EUR manj kot v enakem obdobju leta 2024. Na poslabšanje salda tekočega računa je najbolj vplivalo poslabšanje saldov blagovne menjave in sekundarnih dohodkov.

V zadnjih 12 mesecih je tekoči račun plačilne bilance izkazoval presežek v znesku 1,8 mrd EUR, k čemur je ponovno največ prispeval presežek v storitveni menjavi.

Blagovna menjava

Julija 2025 je primanjkljaj blagovne menjave znašal 0,1 mrd EUR, medtem ko je saldo blagovne menjave julija 2024 izkazoval presežek v višini 0,2 mrd EUR. Medletno se je ponovno povečal uvoz blaga (za 7,4 %) in zmanjšal izvoz blaga (za 2,9 %).

V prvih sedmih mesecih 2025 je saldo blagovne menjave prav tako izkazoval primanjkljaj v znesku 0,6 mrd EUR, medtem ko je v enakem obdobju leta 2024 izkazoval presežek v višini 0,4 mrd EUR. Medletno se je izvoz blaga povečal za 0,3 %, uvoz pa za 4,0 %. Pokritost uvoza z izvozom je znašala 97,8 %. V okviru kategorije izdelkov se je zmanjšal predvsem presežek v kategoriji Stroji in transportne naprave (z 1,0 mrd EUR na 0,1 mrd EUR).

Z EU, ki predstavlja okoli tri četrtine tokov izvoza in uvoza, je saldo blagovne menjave v prvih sedmih mesecih 2025 izkazoval primanjkljaj v znesku 1,3 mrd EUR, kar je za 1,0 mrd EUR več kot je znašal primanjkljaj v enakem obdobju leta 2024. Izvoz v države članice EU je v prvih sedmih mesecih 2025 predstavljal 75,1 % celotnega izvoza in se je v primerjavi z enakim obdobjem leta 2024 zmanjšal za 0,1 % oz. 28 mio EUR. Izstopalo je zmanjšanje izvoza v Francijo (za 200 mio EUR). Uvoz iz držav članic EU je predstavljal 78,5 % celotnega uvoza in se je glede na enako obdobje 2024 povečal za 5,5 % oz. 1,0 mrd EUR. Najbolj se je povečal uvoz iz Nemčije, ki je ob stagnaciji izvoza v Nemčijo razlog za 0,7 mrd EUR visok primanjkljaj z našo najpomembnejšo trgovinsko partnerico. Uvoz se je pomembneje povečal tudi iz Hrvaške (za 295 mio EUR) in Avstrije (za 208 mio EUR).

Podatki o izvozu in uvozu blaga in storitev po posamičnih državah so na voljo v spletni objavi podatkovnih serij Banke Slovenije.

Storitvena menjava

Julija 2025 je presežek v storitveni menjavi znašal 0,3 mrd EUR, kar je enako kot v povprečju zadnjih 12 mesecev, medtem ko je bil v primerjavi z julijem 2024 nižji za 0,1 mrd EUR. Izvoz storitev se je v medletni primerjavi prvič po dvanajstih mesecih zmanjšal (za 3,4 %), rast uvoza pa se je nadaljevala in bila 7,8 – odstotna.

V prvih sedmih mesecih 2025 je presežek storitvene menjave znašal 1,9 mrd EUR, kar je bilo za 0,2 mrd EUR manj kot v enakem obdobju leta 2024. Izvoz vseh storitev se je medletno povečal za 4,1 %, uvoz pa za 9,2 %. Največ so k skupnem presežku prispevale transportne storitve, pri katerih je v prvih sedmih mesecih 2025 presežek znašal 1,1 mrd EUR in bil za 36 mio EUR višji kot v enakem obdobju leta 2024. Drugi najvišji pozitivni saldo (0,4 mrd EUR) so dosegle storitve potovanj, temu pa je sledil saldo gradbenih storitev (0,3 mrd EUR).

Tudi v storitveni menjavi poteka z EU skoraj tri četrtine tokov izvoza in uvoza, v poslovanju z državami EU pa je ustvarjenega tudi večina presežka. V prvih sedmih mesecih 2025 je presežek znašal 1,3 mrd EUR. Izvoz je bil medletno večji za 4,1 %, uvoz pa za 9,2 %. Hitrejša rast uvoza od izvoza storitev z EU se je odrazila v zmanjšanju presežka za 0,2 mrd EUR.

Primarni in sekundarni dohodki

Julija 2025 je primanjkljaj primarnih dohodkov znašal 0,1 mrd EUR in bil podobno kot v prejšnjem mesecu višji od večmesečnega povprečja, medtem ko je julija 2024 izkazoval presežek v znesku 36 mio EUR. V prvih sedmih mesecih 2025 je primanjkljaj znašal 0,2 mrd EUR in se je glede na enako obdobje 2024 zmanjšal za 0,1 mrd EUR. Zmanjšali so se tako prejemki kot izdatki dohodkov od kapitala (slednji nekoliko bolj), povečali pa prejemki od dela.

Primanjkljaj sekundarnih dohodkov je julija 2025 znašal 0,1 mrd EUR in bil za 50 mio EUR višji kot julija 2024. V prvih sedmih mesecih 2025 je primanjkljaj znašal 0,5 mrd EUR in je bil za 0,3 mrd EUR višji kot v enakem obdobju leta 2024. To je bilo deloma posledica manjših prejemkov (predvsem državnega sektorja), deloma pa višjih izdatkov (predvsem ostalih sektorjev).

 

2.2Plačilna bilanca – kapitalski in finančni račun

V zadnjih dvanajstih mesecih salda tekočega in kapitalskega računa skupaj izkazujeta 1,6 mrd EUR neto financiranja tujine, ki se odraža v 1,6 mrd EUR visokem presežku finančnega računa.

Kapitalski račun v letu 2025 beleži 0,2 mio EUR primanjkljaja, kar je poslabšanje v primeri z enakim časovnim obdobjem leta 2024, ko je bil skoraj izravnan. Dobra polovica negativnega salda v letu 2025 izvira iz nižjih prejemkov kapitalskih transferov države medtem ko so izdatki ostali na ravni lanskega leta. Preostanek poslabšanja kapitalskega računa je pojasnjen v glavnem z nižjimi prejemki neproizvedenih nefinančnih imetij.

V sedmih mesecih 2025 se je poslabšal tudi saldo finančnega računa, ki  z 0,6 mrd EUR presežka dosega le 40% ravni enakega obdobja leta 2024 ko je financiranje tujine in s tem presežek znašal 1,4 mrd EUR.

Pri tem so neposredne naložbe v sedmih mesecih 2025 generirale 0,8 mrd EUR neto prilivov (0,7 mrd EUR več kot v enakem obdobju 2024). Analitični prikaz neposrednih naložb po smeri naložb v sedmih mesecih 2025 pokaže 0,3 mrd EUR povečanja domačih naložb v tujini in 1,2 mrd EUR povečanja tujih naložb v Sloveniji.

Transakcije z vrednostnimi papirji so v sedmih mesecih 2025 dosegle 0,8 mrd neto odlivov, skoraj polovico manj kot v enakem obdobju 2024. Glede na enako obdobje 2024 se je znižal predvsem obseg nakupov tujih obveznic, medtem ko so naložbe v večinoma državne domače obveznice ostale na primerljivi ravni.

Preko ostalih naložb je Slovenija financirala tujino z 0,3 mrd EUR presežka tega dela finančnega računa, kar je za 0,5 mrd EUR več kot v enakem obdobju 2024, ko je bilo pri teh instrumentih 0,2 mrd EUR primanjkljaja.

3Zunanji dolg

Konec julija 2025 se je bruto zunanji dolg Slovenije glede na leto pred tem povečal za 2,9 mrd EUR in dosegel 63,0 mrd EUR ali 94,1 % BDP leta 2024 (izražen v tekočih cenah). V istem obdobju so se povečala tudi imetja dolžniških instrumentov, in sicer za 4,9 mrd EUR in skupno znašala 72,5 mrd EUR ali 108,3 % BDP. Zaradi presežka imetij nad obveznostmi do tujine, ki se od konca leta 2020 le še krepi, postaja neto zunanji dolg Slovenije vse bolj negativen. Konec julija 2025 je znašal že –9,5 mrd EUR in pomeni neto upniško razmerje Slovenije do tujine. Neto dolžniški položaj do tujine ima sektor država (19,3 mrd EUR), ter v manjši meri kapitalsko povezana podjetja s tujino, medtem ko so bili vsi preostali sektorji neto upniki tujine.

Bruto zunanji dolg je bil julija 2025 za 4,8 % višji kot pred enim letom. Država, ki ima najvišje bruto obveznosti do tujine (40,6 % vseh) je v tem obdobju obveznosti povečala za 2,0 mrd EUR na 25,6 mrd EUR. Obveznosti centralne banke so narasle za 1,0 mrd EUR in so dosegle 12,5 mrd EUR (slaba petina vseh), medtem ko so obveznosti komercialnih bank ostale na primerljivi ravni in so znašale 5,6 mrd EUR (slaba desetina vseh). Bruto dolg nefinančnega sektorja skupaj s kapitalsko povezanimi podjetji predstavlja 30,5 % celotnega dolga brez opaznejših sprememb v tem obdobju. Med finančnimi instrumenti prevladujeta dolg v obliki dolžniških vrednostnih papirjev (35,5 %) in gotovina in vloge (19,9 %).

Bruto terjatve do tujine so bile julija 2025 za 7,2 % višje kot pred enim letom. Vsi sektorji, razen države so v tem obdobju povišali svoje terjatve do tujine, od tega najbolj nefinančni sektor skupaj s kapitalsko povezanimi podjetji (za 2,4 mrd EUR), ki ima tudi sicer najvišjo vrednost terjatev (30,1 mrd EUR oz. 41,5 % vseh). Za 2,1 mrd EUR na 14,3 mrd EUR (slaba petina vseh) so terjatve povečale tudi komercialne banke večinoma z nakupi tujih vrednostnih papirjev, ki so prav tako v veliki meri vzrok 0,7 mrd EUR povišanje terjatev centralne banke. Država, katere vrednost terjatev je znašala 6,3 mrd EUR oz. slaba desetina vseh, je vrednost terjatev glede na julij 2024 nekoliko znižala. Med finančnimi instrumenti imetij prevladujejo dolžniški vrednostni papirji (34,5 %) ter gotovina in vloge (32,7 %).

4Stanje mednarodnih naložb

Stanje mednarodnih naložb se od zunanjega dolga razlikuje po tem, da poleg dolžniških vključuje tudi lastniške in izvedene finančne instrumente. Konec drugega četrtletja 2025 so imetja znašala za 1,6 mrd EUR več kot ob koncu marca, medtem ko so se obveznosti povečale za 1,0 mrd EUR. Neto stanje mednarodnih naložb, torej razlika med imetji in obveznostmi, je konec junija 2025 izkazovalo neto upniško razmerje do tujine v višini 7,2 milijarde EUR, kar za več kot pol milijarde EUR presega stanje ob koncu prvega četrtletja.

Na izboljšanje neto pozicije do tujine v drugem četrtletju so vplivale predvsem transakcije v višini 671 mio EUR ter cenovne spremembe, ki so prispevale dodatnih 380 mio EUR. Po drugi strani so tečajne spremembe delovale v nasprotni smeri, saj so neto pozicijo znižale za 505 mio EUR.

Med posameznimi instrumenti so konec drugega četrtletja 2025 negativno neto pozicijo do tujine izkazovale zgolj neposredne naložbe, ki so znašale –12,8 mrd EUR, kar je primerljivo z ravnijo iz predhodnega četrtletja. Največjo pozitivno neto pozicijo so imele ostale naložbe, v višini 7,9 mrd EUR, kar predstavlja povečanje za 0,5 mrd EUR glede na konec marca 2025.

Znotraj ostalih naložb so k pozitivni neto poziciji največ prispevale vloge v višini 11,6 mrd EUR ter komercialni krediti v višini 2,0 mrd EUR. Po drugi strani so posojila neto pozicijo znižala, saj je bila vrednost prejetih posojil konec drugega četrtletja za 7,1 mrd EUR višja od danih. Dobro polovico tega zneska predstavljajo najeta posojila države.

S pozitivno neto pozicijo sledijo naložbe v lastniške vrednostne papirje, ki so konec junija 2025 znašale 6,7 milijarde EUR, kar je za 0,1 mrd EUR več kot ob koncu marca. Mednarodne denarne rezerve so obsegale 2,8 mrd EUR, kar je podobna raven kot v prejšnjem četrtletju. Neto pozicija naložb v dolžniške vrednostne papirje je bila konec drugega četrtletja pozitivna in je znašala 1,5 milijarde EUR neto imetij. Neto pozicija finančnih derivativov pa je dosegla nekaj več kot milijardo EUR, večina tega pripada sektorju države.

5Slike in tabele

Plačilna bilanca

Tabela 1: Plačilna bilanca

tokovi v mio EUR

predhodni podatki, 12. 09. 2025

 

 

 

 

 

 

januar - julij

 

zadnjih 12 mesecev

     julij

2024

2025

2024

2025

I.

Tekoči račun

1.910

636

 

1.788

 

639

-28

1.

Blago

358

-554

 

-511

 

243

-133

1.1.

Izvoz blaga

24.981

25.064

42.220

3.845

3.736

1.2.

Uvoz blaga

24.624

25.618

42.730

3.603

3.869

2.

Storitve

2.051

1.890

 

3.568

 

392

280

2.1.

Izvoz storitev

6.883

7.167

12.805

1.266

1.222

2.2.

Uvoz storitev

4.832

5.277

9.236

874

942

3.

Primarni dohodki

-304

-180

 

-635

 

36

-92

3.1.

Prejemki

2.114

1.929

3.150

386

214

3.2.

Izdatki

2.418

2.109

3.785

350

306

4.

Sekundarni dohodki

-195

-521

 

-634

 

-32

-82

4.1.

Prejemki

1.172

968

1.783

141

114

4.2.

Izdatki

1.366

1.489

2.418

173

196

II.

Kapitalski račun

24

-225

 

-224

 

25

0

1.

Bruto pridobitve/odtujitve neproizvedenih nefinančnih imetij

35

-95

-129

20

8

2.

Kapitalski transferi

-11

-130

-94

4

-8

III.

Finančni račun

1.387

559

 

1.583

 

269

-273

1.

Neposredne naložbe

-184

-844

 

-1.028

 

26

-265

1.1.

Imetja

864

491

981

24

58

1.2.

Obveznosti

1.048

1.335

2.010

-2

324

2.

Naložbe v vrednostne papirje

1.681

822

 

2.706

 

376

528

2.1.

Imetja

2.815

2.015

3.897

237

389

2.2.

Obveznosti

1.135

1.193

1.191

-139

-139

3.

Finančni derivativi

-144

1

 

-22

 

7

2

4.

Ostale naložbe

-248

307

 

-391

 

-151

-593

4.1.

Imetja

230

2.348

766

-259

-626

4.2.

Obveznosti

478

2.041

1.157

-109

-33

5.

Rezervna imetja

283

273

 

319

 

10

55

IV.

Neto napake in izpustitve

-547

149

 

19

 

-395

-246

Vir: Banka Slovenije.

 Podrobnejši podatki so na voljo na spletnih serijah plačilne bilance

Tekoči račun

Slika 1: Tekoči račun – struktura tekočega računa in delež tekočega računa v BDP (BDP je vsota štirih četrtletij BDP do obravnavanega četrtletja)  

Vir: Banka Slovenije.

Slika 2: Blago – izvoz in uvoz blaga  

Vir: Banka Slovenije.

Slika 3: Saldo blagovne menjave po SMTK-1  

Vir podatkov: SURS, preračuni Banka Slovenije.

Opomba: Razčlenitev po standardni mednarodni trgovinski klasifikaciji, nivo 1 (SMTK-1).

Slika 4: Saldo blagovne menjave po državah

Vir: Banka Slovenije.

Slika 5: Storitve – izvoz in uvoz storitev  

Vir: Banka Slovenije.

Slika 6: Storitve – potovanja, transportne in druge storitve  

Vir: Banka Slovenije.

Tabela 2: Storitve – delež posamezne postavke v celotnem izvozu ali uvozu

januar - julij

v %

izvoz

 

uvoz

2021

2022

2023

2024

2025

 

2021

2022

2023

2024

2025

 Storitve predelave blaga, ki je v lasti drugih oseb

2,7

2,1

2,5

2,5

2,7

2,1

2,3

1,7

1,8

1,5

 Vzdrževanje in popravila

1,4

1,0

1,1

1,1

1,0

1,3

1,0

1,3

1,2

1,2

 Transport

34,1

31,5

29,0

29,2

29,0

25,4

25,4

20,5

20,0

18,9

 Potovanja

15,9

25,5

26,8

26,4

26,7

17,0

23,4

28,7

29,5

29,5

 Gradbene storitve

9,7

6,7

7,2

6,7

5,6

4,5

3,8

3,0

3,4

2,8

 Zavarovalne in pokojninske storitve

3,1

2,6

2,6

2,8

3,0

2,7

2,6

2,7

3,0

3,3

 Finančne storitve

1,1

0,9

1,0

1,0

0,9

1,8

1,0

0,8

0,4

0,9

 Nadomestila za uporabo intelektualne lastnine

1,2

1,3

1,3

1,3

1,1

4,3

3,5

3,3

3,7

3,7

 Telekomunikacijske, računalniške in informacijske storitve

8,6

8,4

8,6

8,7

9,2

10,7

9,4

9,1

9,0

9,7

 Ostale poslovne storitve

21,0

19,3

18,9

19,1

19,9

26,9

24,8

26,1

24,9

25,7

 Storitve raziskav in razvoja

3,3

2,9

2,9

2,6

3,3

1,4

1,2

1,0

0,7

0,6

 Storitve strokovnega in poslovnega svetovanja

5,7

4,8

4,8

4,5

4,6

12,1

11,1

12,2

10,9

11,1

 Tehnične, s trgovino povezane in druge poslovne storitve

12,0

11,6

11,2

12,0

12,0

13,4

12,5

12,9

13,3

14,0

 Osebne, kulturne in rekreacijske storitve

1,1

0,7

0,9

1,0

0,8

1,9

1,5

1,5

1,7

1,4

 Državno blago in storitve

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

1,4

1,2

1,3

1,3

1,4

Skupaj

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

 

100,0

100,0

100,0

100,0

100,0

Vir: Banka Slovenije.

Slika 7: Primarni dohodki  

Vir: Banka Slovenije.

Slika 8: Sekundarni dohodki

Vir: Banka Slovenije.

Finančni račun

Slika 9: Neto instrumenti finančnega računa

Vir: Banka Slovenije.

Slika 10: Sektorska členitev salda finančnega računa

Vir: Banka Slovenije.

Tabela 3: Neposredne naložbe

v mio EUR

januar-julij

zadnjih 12 mesecev

julij

julij

2024

2025

2024

2025

NAČELO IMETJA/OBVEZNOSTI (kot v plačilni bilanci)

Neposredne naložbe – neto

-184

-844

-1.028

26

-265

Imetja

864

491

981

24

58

Lastniški kapital

140

207

306

17

14

Reinvestirani dobički

178

110

237

25

49

Dolžniški instrumenti

546

174

439

-18

-5

Obveznosti

1.048

1.335

2.010

-2

324

Lastniški kapital

372

423

1.034

-41

96

Reinvestirani dobički

237

212

381

34

34

Dolžniški instrumenti

439

700

594

6

193

NAČELO SMERI NALOŽBE (za analitične namene)

Neposredne naložbe – neto

-184

-844

-1.028

26

-265

Domače v tujini

576

340

611

51

63

Lastniški kapital

140

207

306

17

14

Reinvestirani dobički

178

110

237

25

49

Dolžniški instrumenti

258

24

69

9

0

Tuje v Sloveniji

760

1.185

1.640

25

329

Lastniški kapital

372

423

1.034

-41

96

Reinvestirani dobički

237

212

381

34

34

Dolžniški instrumenti

151

550

224

32

198

Vir: Banka Slovenije.

5.1Zunanji dolg

Tabela 4: Zunanji dolg

v mio EUR 

julij 2024

julij 2025

Obveznosti

Imetja

Neto dolg

Obveznosti

Imetja

Neto dolg

60.128

67.634

-7.505

63.015

72.532

-9.517

1.   Državni sektor

23.627

6.544

17.083

25.597

6.331

19.266

1.1.   Kratkoročni

2.394

4.288

-1.894

3.228

4.108

-880

1.2.   Dolgoročni

21.233

2.256

18.978

22.369

2.223

20.146

2.   Centralna banka

11.563

21.171

-9.608

12.562

21.864

-9.302

2.1.   Kratkoročni

10.601

14.360

-3.759

11.630

14.346

-2.716

2.2.   Dolgoročni

962

6.811

-5.849

932

7.518

-6.586

3.   Institucije, ki sprejemajo vloge, razen centralne banke

5.530

12.198

-6.667

5.627

14.255

-8.628

3.1.   Kratkoročni

1.080

1.762

-682

1.145

1.845

-699

3.2.   Dolgoročni

4.451

10.436

-5.985

4.482

12.411

-7.929

4.   Ostali sektorji

12.647

21.281

-8.634

11.809

23.185

-11.377

4.1.   Kratkoročni

7.335

10.931

-3.596

7.144

11.635

-4.492

4.2.   Dolgoročni

5.312

10.350

-5.038

4.665

11.550

-6.885

5.   NN: medpodjetniška posojila

6.761

6.440

321

7.419

6.896

523

Vir: Banka Slovenije.

Opomba: podrobnejši podatki so na voljo na spletnih serijah zunanjega dolga.

Slika 11: Imetja in   obveznosti zunanjega dolga glede na vrsto instrumenta v % - julij 2025

Vir: Banka Slovenije.

Slika 12: Imetja in   obveznosti zunanjega dolga glede na sektor v % - julij 2025

Vir: Banka Slovenije.

Slika 13: Neto zunanji dolg    (obveznosti – imetja)

Vir: Banka Slovenije.

5.2Stanje mednarodnih naložb

Tabela 5: Stanje mednarodnih naložb

v mio EUR

Q1-2025

  Q2-2025

 stanje

transakcije

cenovne spremembe

tečajne spremembe

ostale spremembe

 stanje

stanje kot delež v BDP v %

1. Imetja

95.449

1.391

959

-715

-40

97.045

143,9

1.1 Neposredne naložbe

16.169

-9

0

-31

-5

16.123

23,9

1.2 Lastniški VP in delnice inv. skladov

10.682

142

742

-406

-6

11.155

16,5

1.3 Dolžniški VP

23.772

93

209

-29

-1

24.043

35,7

1.4 Finančni derivativi

1.737

-8

-33

0

0

1.697

2,5

1.5 Ostala imetja

40.277

1.085

0

-98

-27

41.237

61,2

1.6 Rezervna imetja

2.812

89

40

-151

-1

2.790

4,1

2. Obveznosti

88.827

720

580

-210

-42

89.876

133,3

2.1 Neposredne naložbe

28.950

194

-185

-26

-5

28.929

42,9

2.2 Lastniški VP in delnice inv. skladov

4.055

-44

418

0

0

4.430

6,6

2.3 Dolžniški VP

22.282

-36

323

-84

0

22.485

33,4

2.4 Finančni derivativi

675

-15

24

0

-1

683

1,0

2.5 Ostale obveznosti

32.864

621

0

-101

-36

33.349

49,5

3. Neto pozicija (1.-2.)

6.622

671

380

-505

2

7.169

10,6

 Vir: Banka Slovenije.

Opomba: podrobnejši podatki so na voljo na spletnih serijah stanja mednarodnih naložb , podrobneje tudi po državah.

Slika 14:Spremembe neto stanja mednarodnih naložb

Vir: Banka Slovenije.

Slika 15:Neto stanje mednarodnih naložb razčlenitev po instrumentih

Vir: Banka Slovenije.

6Metodologija

6.1Metodološka pojasnila

Ekonomski odnosi s tujino

Metodologija plačilne bilance in stanja mednarodnih naložb Slovenije temeljijo na pri-poročilih šeste izdaje Priročnika za plačilno bilanco, ki ga je izdal Mednarodni denarni sklad (Balance of Payments and International Investment Position Manual, IMF, 2009). Zunanji dolg temelji na Priročniku za zunanji dolg (External Debt Statistics Guide for Compilers and Users, IMF, 2014), ki ga je prav tako izdal Mednarodni denarni sklad in je usklajen s prej omenjenim priročnikom.

Plačilna bilanca

Plačilna bilanca je statističen prikaz ekonomskih transakcij med rezidenti določenega gospodarstva in nerezidenti, ki potekajo v določenem časovnem obdobju. Transakcija je interakcija med dvema institucionalnima enotama, ki poteka ob medsebojnem soglasju, ali pa je zakonsko utemeljena in pomeni izmenjavo vrednosti ali transfer.

Stanje mednarodnih naložb

Stanje mednarodnih naložb je statistični prikaz vrednosti oziroma stanja finančnih imetij rezidentov, ki so brezpogojne terjatve do nerezidentov določenega gospodarstva ali so v obliki naložbenega zlata, ki služi kot rezervno imetje, ter vrednosti brezpogojnih obveznosti rezidentov do nerezidentov na določen dan.

Bruto zunanji dolg

Bruto zunanji dolg je izpeljan iz stanja mednarodnih naložb. Obsega brezpogojne obveznosti, ki zahtevajo plačilo glavnice in/ali obresti v določenem časovnem obdobju v prihodnosti in so hkrati dolg do nerezidenta določenega gospodarstva. Neto zunanji dolg je izpeljan iz razlike med terjatvami in obveznostmi tovrstnih instrumentov do ne-rezidentov. Koncept zunanjega dolga ne vsebuje vrednosti lastniških instrumentov ter finančnih derivativov.

6.2Posamezni metodološki poudarki

Izkazovanje neposrednih naložb

V okviru statistike plačilne bilance in stanja mednarodnih naložb se uporablja načelo, ki loči imetja in obveznosti iz neposrednih naložb. Po tem načelu so izkazane tudi neposredne naložbe v tabeli plačilne bilance v tej informaciji ekonomskih odnosov s tujino (stran 7). Za analitične namene se podatki neposrednih naložb še vedno prikazujejo tudi po načelu smeri naložbe. Po obeh načelih so podatki neposrednih naložb prikazani v tabeli 3 na strani 13.

Okvir 1: Neposredne naložbe – primerjava metodologije po načelu imetja/obveznosti in po načelu smeri naložb


Obravnava gotovinskih EUR transakcij ter stanj terjatev in obveznosti v pogojih EMU (od leta 2007)

Slovenija izkazuje tehnične terjatve/obveznosti do evrosistema (v postavki imetja oziroma obveznosti / gotovina in vloge / centralna banka / kratka ročnost), ki so enake razliki med zneskom bankovcev, ki po kapitalskem ključu pripadajo Sloveniji, in zneskom bankovcev, ki jih je centralna banka dejansko izdala. Dohodek iz tega naslova se uvrsti med primarne dohodke v tekočem računu plačilne bilance.

Hkrati se izkaže tudi neto obveznost/terjatev iz naslova izvoza/uvoza gotovine (v postavki obveznosti / gotovina in vloge / centralna banka / kratka ročnost in terjatve / gotovina in vloge / prebivalstvo / kratka ročnost) kot razlika med zneskom bankovcev, ki po kapitalskem ključu pripadajo Sloveniji, in oceno celotne gotovine v obtoku v Sloveniji.

Ta sistem knjiženja transakcij v praksi v plačilni bilanci lahko povzroči večje statistične napake, saj temelji na oceni gotovine v obtoku, ki je zelo težko izmerljiva.

Ocena reinvestiranih dobičkov

Podatki o reinvestiranih dobičkih za leto 2025 še niso na voljo, zato je v mesečne podatke vključena ocena (od triletnega mesečnega povprečja dejanskih podatkov o celotnih dobičkih, zmanjšanih za izredne dobičke (vir so letna poročila o naložbah), se odštevajo dividende in drugi dobički.